Revisionsföretag ska göra en bedömning av hur de tjänster som tillhandahålls i revisionsverksamheten kan utnyttjas för penningtvätt och finansiering av terrorism samt hur stor risken är för att detta sker (allmän riskbedömning).
2 kap 1 § penningtvättslagen
En verksamhetsutövare ska göra en bedömning av hur de produkter och tjänster som tillhandahålls i verksamheten kan utnyttjas för penningtvätt eller finansiering av terrorism och hur stor risken är att detta sker (allmän riskbedömning).
Vid den allmänna riskbedömningen ska det särskilt beaktas vilka slags produkter och tjänster som tillhandahålls, vilka kunder och distributionskanaler som finns och vilka geografiska riskfaktorer som föreligger. Hänsyn ska också tas till uppgifter som kommer fram vid verksamhetsutövarens rapportering av misstänkta aktiviteter och transaktioner samt till information om tillvägagångssätt för penningtvätt och finansiering av terrorism och andra relevanta uppgifter som myndigheter lämnar.
2 kap 16 § penningtvättslagen
Om en verksamhetsutövare som är en fysisk person driver sin verksamhet som anställd hos en juridisk person, ska de krav som avses i 1, 2, 8-12, 14 och 15 §§ samt 6 kap. 1 och 2 §§ gälla den juridiska personen. Lag (2021:517).
2 kap. 2 § penningtvättslagen
Riskbedömningen ska utformas så att den kan ligga till grund för verksamhetsutövarens rutiner, riktlinjer och övriga åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.
Den allmänna riskbedömningen ska hållas aktuell
Den allmänna riskbedömningen ska dokumenteras. Den ska även utvärderas regelbundet och – när det behövs – uppdateras. En utvärdering ska ske minst årligen. Innan företaget erbjuder nya eller väsentligt förändrade produkter och tjänster ska riskbedömningen även uppdateras.
Företagets riskbedömning utgör grunden för företagets rutiner, riktlinjer och övriga åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. Det är därför av stor vikt att den är aktuell.
Kundriskfaktorer
Kundriskfaktorerna ska bl.a. avse sådana omständigheter som även ska beaktas vid rasklassificeringen av kunden:
2 kap 4 § penningtvättslagen
Som omständigheter som kan tyda på att risken för penningtvätt och finansiering av terrorism är låg kan verksamhetsutövaren beakta bland annat att kunden
- är en stat, en region, en kommun eller motsvarande eller en juridisk person över vilken en stat, en region, en kommun eller motsvarande, var för sig eller tillsammans, har ett direkt eller indirekt rättsligt bestämmande inflytande,
- har hemvist inom EES,
- har hemvist i en stat som har bestämmelser om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism som motsvarar dem i denna lag och som tillämpar dessa bestämmelser på ett effektivt sätt,
- har hemvist i en stat som har en låg nivå av korruption och annan relevant brottslighet och
- är ett företag vars överlåtbara värdepapper är upptagna till handel på en reglerad marknad inom EES eller på en motsvarande marknad utanför EES. Lag (2019:980).
Omständigheter som kan tyda på hög risk
2 kap. 5 § penningtvättslagen
Som omständigheter som kan tyda på att risken för penningtvätt eller finansiering av terrorism är hög kan verksamhetsutövaren beakta bland annat att
- kundens ägarstruktur framstår som ovanlig eller alltför komplicerad för dess verksamhet,
- kunden bedriver kontantintensiv verksamhet,
- kunden är en juridisk person som har nominella aktieägare eller andelar utställda på innehavaren,
- kunden är en juridisk person, en trust eller en liknande juridisk konstruktion som har till syfte att förvalta en viss fysisk persons tillgångar,
- kunden har hemvist i en stat som saknar effektiva system för bekämpning av penningtvätt eller finansiering av terrorism,
- kunden har hemvist i en stat med betydande korruption och annan relevant brottslighet,
- kunden har hemvist i en stat som är föremål för sanktioner, embargon eller liknande åtgärder,
- kunden har hemvist i en stat som finansierar eller stöder terroristverksamhet eller där terroristorganisationer är verksamma,
- affärsrelationer eller transaktioner sker på distans, utan användning av metoder som på ett tillförlitligt sätt kan säkerställa kundens identitet, och
- betalning av varor eller tjänster görs av någon som är okänd eller saknar koppling till kunden.
Med geografiska riskfaktorer avses exempelvis sådant som är relaterat till förhållanden i de länder där kunden är verksam. Hänsyn ska också tas till erfarenheter från den egna verksamheten och information från Revisorsinspektionen, brottsbekämpande- och andra myndigheter.
Vem har ansvaret för riskbedömningen
Den allmänna riskbedömningen ska vara så omfattande som motiveras av förhållandena i det enskilda fallet. Riskbedömningen ska dokumenteras och löpande uppdateras. Den allmänna riskbedömningen normalt ligger på revisionsföretaget och inte på den enskilda revisorn.
Utformning av riskbedömningen
Det finns inte någon närmare vägledning varken i penningtvättslagen eller i övrigt om hur den allmänna riskbedömningen ska se ut.
Den allmänna riskbedömningen ska vara utformad så att den kan ligga till grund för revisionsföretagets rutiner och riktlinjer och övriga penningtvättsåtgärder. En ofullständig eller otillräcklig allmän riskbedömning medför därför bl.a. att utformningen av revisionsföretagets rutiner och åtgärder för kundkännedom och kundriskprofiler blir otillfredsställande.
Den allmänna riskbedömningen ska besvara frågan om och hur revisorernas tjänster kan användas för att exempelvis dölja viss egendoms samband med brott eller brottslig verksamhet.
Den ska vidare innehålla en bedömning av hur stor risken är för att detta sker, t.ex. genom åsättande av risknivåer. Att i ett dokument enbart hänvisa till ISQC 114 och/eller EtikU 1115 kan därför inte anses utgöra en allmän riskbedömning i lagens mening.
Användande av riskbedömningsmallar
Om ett revisionsföretag använder en mall eller en generisk bedömning som tagits fram av någon annan krävs följaktligen även att ett eget arbete genomförs för att säkerställa att innehåll och analyser speglar de egna förutsättningarna och förhållandena.
Ett obearbetat malldokument saknar nämligen den förankring i den egna verksamheten som behövs för att det ska kunna läggas till grund för övriga åtgärder, såsom exempelvis kundkännedom och bedömning av kundriskprofil, och fyller därmed inte sitt syfte.
Av samma anledning är det viktigt att samtliga riskfaktorer som anges i lagen beaktas i riskanalysen. Det är således inte ändamålsenligt att helt fristående enbart analysera risken i revisionsföretagets tjänster utan att ta hänsyn till de övriga faktorer som lagen anger, såsom exempelvis kundstruktur, hur tjänsterna tillhandhålls och geografi. Det är heller inte tillräckligt att endast identifiera riskfaktorerna utan att åsätta dessa något riskvärde.
Sådana snäva ansatser innebär att den framtagna produkten inte kan användas som utgångspunkt för den grundläggande kundkännedomen eller riskprofilen för en enskild kundrelation.
Riskvärden
I de goda exempel som Revisorsinspektionen har sett hade samtliga omständigheter som lagen anger tydligt beaktats och bedömts med uttryckliga riskvärden på sådant sätt att slutsatserna kunde användas som utgångspunkt vid den enskilda revisorns bedömning av kundens riskprofil. En överskådlig och lättillgänglig metod för detta var att inkludera en riskmatris där olika kategorier, såsom t.ex. högriskbranscher och geografiskt läge, analyserats och riskbedömts.
Om den allmänna riskbedömningen endast hanteras som nödvändig formalia riskerar den däremot att bli ett statiskt dokument som inte löpande anpassas till förändringar i omvärlden och den egna verksamheten. Den fyller då inte heller längre sitt syfte.
Vad ska riskbedömningen innehålla?
Riskbedömningen ska göras med hänsyn till företagets storlek och hur komplex dess verksamhet är. Den ska innehålla en analys av företagets kunder, produkter och tjänster samt andra relevanta faktorer för verksamheten, exempelvis distributionskanaler och geografiska områden (2 kap. 3 § FFFS 2009:1).
Det är viktigt att hänsyn tas till samtliga faktorer av betydelse, inte enbart de som exemplifieras i FI:s föreskrifter.
Kunder
Det är av betydelse att analysera vilka olika typer av kunder som företaget har. Företaget bör till exempel utreda om fysiska och juridiska personer kan medföra olika risker och risknivåer samt om riskbilden förändras beroende på kundens ekonomiska situation eller vilken bransch kunden verkar i. Olika kundkategorier kan innebära olika risk vilket medför att vissa kunder kan bedömas utgöra en så hög risk att företaget särskilt behöver bevaka dessa kunder eller tvingas avstå från affärsförbindelser med dem.
Produkter
I riskbedömningen ingår även att analysera hur företagets produkter och tjänster kan utnyttjas för penningtvätt eller finansiering av terrorism.
Även här gäller att olika produkter och tjänster kan innebära olika risk.
Det förekommer att företag inför begränsningar för en tjänst eller produkt för att kunna hantera riskerna med den. Vidare kan olika kundkategorier i kombination med olika produkter och tjänster leda till olika hög risk.
Kontanthantering
Trots att kontanthantering ses som den främsta riskfaktorn för penningtvätt eftersom kontanttransaktioner även typiskt sett är att betrakta som riskfyllda ur penningtvättssynpunkt, är det dock bara en riskfaktor av många. Att ett företag inte hanterar kontanter innebär inte i sig att risken för penningtvätt därmed är låg. Vid överföringen av illegalt åtkomna medel används samma betalningsvägar som för legala medel. Den övervägande delen av transaktionerna inom det finansiella systemet sker i dag elektroniskt.
Geografiskt område
Vilket geografiskt område företagets kunder finns i, eller tjänster och produkter levereras till, kan i hög grad påverka bedömningen av risken för att utnyttjas för penningtvätt eller finansiering av terrorism. Företaget bör vid denna bedömning vara medvetet om att det kan krävas relativt omfattande åtgärder och stora resurser för att hantera riskerna med att exempelvis leverera tjänster till länder som anses innebära en hög risk för penningtvätt eller finansiering av terrorism.
Distributionskanaler
Företaget måste även bedöma hur risken påverkas av hur dess produkter och tjänster distribueras samt vilka åtgärder som kan behöva vidtas för att motverka eventuella risker i distributionsledet.
Transaktioner från annat finansiellt företag
Transaktioner som kommer från ett annat svenskt finansiellt företag som omfattas av penningtvättslagstiftningen tenderar att betraktas som om de i samtliga fall utgör låg risk för penningtvätt eller finansiering av terrorism. Men att en transaktion kommer från ett finansiellt företag som omfattas av penningtvättsreglerna innebär inte att ansvaret för att göra en lämplig riskbedömning upphör. En mängd olika faktorer kan påverka bedömningen, bland annat kundkategori och typ av tjänst eller produkt.
Högriskklassificering
Många företag är tveksamma till att – även i välgrundade fall – högriskklassificera olika faktorer, till exempel kunder och produkter. En felaktig rasklassificering minskar företagens möjligheter att motverka risken att utnyttjas för penningtvätt och finansiering av terrorism. En riskbedömning med rimliga och logiska resonemang och analyser i kombination med lämpliga åtgärder visar på en god riskhantering.
Nära kundrelationers betydelse
En nära kundrelation kan påverka viljan att ställa ingående frågor eller rapportera en kund till Finanspolisen. Skulle benägenheten att ställa frågor och eventuellt rapportera kunden minska, ökar företagets risk att utnyttjas för penningtvätt eller finansiering av terrorism.