Efter att ha gjort det grundläggande arbetet med nulägesanalys, målsättningar, resurser och målgrupp är det dags att koka ner allt till ett enda huvudbudskap som ska sammanfatta ert varumärke och er vision. För att skapa ett huvudbudskap som verkligen talar till din målgrupp, är det viktigt att ha en djup förståelse för deras situation och utmaningar. Fråga er själva: Vad ska målgruppen, känna, tycka och göra när de ser texten?
1. Utgå från din unika fördel: Definiera vad som gör din produkt eller tjänst unik och bättre än dina konkurrenters erbjudande. Detta kan vara allt från pris, kvalitet, funktioner, service eller en annan differentierande faktor.
2. Skapa en enkel och minnesvärd fras: Utifrån din målgrupps behov och din unika fördel, skapa en enkel och minnesvärd fras som förklarar varför din produkt eller tjänst är det bästa valet för din målgrupp.
3. Testa budskapet: Testa budskapet genom att genomföra fokusgrupper, enkäter eller andra metoder för att få feedback från din målgrupp. Använd feedbacken för att finjustera budskapet tills det känns både effektivt och relevant för din målgrupp. Ett enkelt sätt att testa ditt budskap kan vara att skapa en annonskampanj med flera olika annonstexter. Då märker ni snabbt vilken text som attraherar er målgrupp. Ett annat sätt är att A/B-testa nyhetsbrev med olika subtitels och innehåll.
4. Anpassa budskapet efter kanal: Tänk på att budskapet kan behöva anpassas beroende på vilken kanal som används för att kommunicera det. T.ex. kan en kort och koncis fras fungera bra i en annons, medan en längre och mer detaljerad beskrivning kan fungera bättre på en webbsida.