VECKANS KRÖNIKA

Fem andningstips för att skydda sig mot coronaviruset

Coronaviruset har snabbt blivit en del av alltfler människors vardag. Rädslan för viruset är troligtvis värre än viruset i sig självt, men samtidigt får vi inte negligera de människor som är rädda. Det som framförallt skrämmer är att det är ett nytt virus som vi saknar immunitet emot. Då det inte finns några mediciner eller vacciner, undrar många vad man kan göra dels för att skydda sig så att man inte blir smittad och dels för att stärka sin hälsa så att man klarar av att bekämpa viruset om man skulle bli smittad. 

Artikeln syftar till att ge konkreta, effektiva råd till alla som känner oro för egen del eller andra människor. Tvätta händerna, undvik i möjligaste mån att resa och stanna hemma om du varit i någon riskzon är alla viktiga tips för att undvika att smittas och minska risken för att viruset sprids. 

Men eftersom viruset är luftburet och sätter sig i luftvägarna är också sättet vi andas på viktigt att belysa. Under ett enda dygn andas vi in hela 10-20 000 liter luft. Det är enorma mängder och då en liter väger 0,1 gram blir det 10-20 kilo luft, alltså ca 10 gånger mer än den mängd mat vi äter. Luften innehåller en mängd bakterier, virus och andra partiklar. På ett enda dygn andas vi in uppemot 100 miljarder enligt forskning på Karolinska. 

Ansiktsmask kan ge falsk känsla av trygghet 

Att använda ansiktsmask är en åtgärd som blir allt populärare. Exempelvis i Kina får alla innevånare numera gratis ansiktsmasker. Många läkare rekommenderar dock att man INTE använder masken, då de helt enkelt inte utgör ett effektivt skydd mot små luftburna partiklar som virus. Eftersom det är obekvämt ökar också risken att man ofta för händerna till ansiktet för att rätta till masken. Särskilt med tanke på att de vanligaste maskerna endast håller i ca 3 – 4 timmar innan de måste bytas ut. 

Vad värre är, många som använder masken, särskilt barn, öppnar munnen när de använder masken. Troligtvis leder det ökade luftmotståndet som masken ger att barnen upplever att det blir för tufft att andas genom näsan och öppnar därför munnen. Som du kan läsa längre ned i artikeln är näsandning ett av de absolut viktigaste andningstipsen, så att använda andningsmask kan i värsta fall vara kontraproduktivt där det leder till en falsk känsla av trygghet men istället ökar risken för att smittas. 

De fem bästa andningstipsen 

För att skapa en stark inre miljö så handlar det långt ifrån bara om muskler och pannben. Det har visat sig att förbättrade andningsvanor är väldigt effektivt för att stärka vår inre miljö då det påverkar både tankar, känslor och vår fysiska kropp och skapar det inre lugn som krävs för att immunförsvaret ska kunna jobba optimalt. Nedan följer de fem viktigaste andningstipsen på vad du kan göra för att skydda och stärka dig: 

1. Andas genom näsan 
2. Humma 
3. Andningsträna med Relaxator 
4. Andas dig igenom dina rädslor 
5. Gör övningar för att skapa öppna och välfungerande luftvägar

Vill du läsa mer om vad de olika andningstipsen innebär? Ta del av artikeln i sin helhet genom att ladda ner den kostnadsfritt här

Anders Olsson
anders.olsson@medvetenandning.se 
www.medvetenandning.se 

Anders Olsson är en passionerad andningsnörd som tror han kan bidra till en bättre värld genom att inspirera människor till att förbättra sina andningsvanor. Han älskar att träna och en gång sprang han ett halvmaraton med silvertejp över munnen, bara för att visa att det är möjligt att springa och bara andas genom näsan. Anders inspirerar människor till bättre andningsvanor genom sina kurser i Medveten Andning. Han har skrivit boken med samma namn och skapat ett 7-stegs-program till bättre andningsvanor och tagit fram produkterna Relaxator Andningstränare och Sleep Tape sovtejp.


VECKANS NYHET

Ledarskap på distans – det här bör du tänka på

I situationer med så kallade fjärrteam är det särskilt viktigt för chefer och ledare att visa ett starkt ledarskap. Detta hänger samman med att många behöver särskilt stöd, och att de flesta är vana vid att jobba tillsammans eller åtminstone på ett kontor där det finns en närhet till övriga medarbetare. 

LÄS MER >

NYTT PÅ DOKUMERA

Nya mallar på DokuMera

Vi upprättar ständigt nya mallar inom olika områden för att göra ditt arbete både enklare och effektivare. Just nu har vi flera nya mallar inom olika områden. Klicka här för att se våra senast publicerade mallar. 

LÄS MER >