VECKANS NYHET

Dags för svåra samtal med medarbetarna? Glöm inte bort att förbereda dig!

Är du en av många arbetsgivare som just nu antingen behöver korttidspermittera eller säga upp din personal på grund av arbetsbrist? För många arbetstagare kan ett sådant besked väcka starka känslor, och som arbetsgivare behöver du vara väl förberedd på det. 

Om du behöver säga upp personal på grund av arbetsbrist behöver du bland annat följa reglerna i lagen om anställningsskydd (LAS), men du behöver också förbereda dig inför samtalet och kunna kommunicera på ett konstruktivt sätt för att göra ett bra avslut. Tänk på att den här typen av samtal kan påverka hur arbetstagaren uppfattar dig som arbetsgivare, vilket i förlängningen också kan påverka hur omgivningen ser på ditt varumärke.  

Förbered dig så väl du kan, så ökar sannolikheten för ett gott avslut för samtliga parter. Ta del av våra mallar checklista inför uppsägningssamtal, samtalsunderlag och checklista för svåra samtal samt formel för konstruktiv kommunikation


VECKANS FRÅGA

Hur inleds en uppsägning på grund av arbetsbrist?

Innan du säger upp arbetstagare på grund av arbetsbrist måste du fullgöra sina skyldigheter enligt medbestämmandelagen. Ett beslut om uppsägning på grund av arbetsbrist är en så kallad viktigare förändring och ska föregås av en primär förhandling från din sida. 

LÄS MER >

NYTT PÅ DOKUMERA

Nya mallar på DokuMera

Vi upprättar ständigt nya mallar inom olika områden för att göra ditt arbete både enklare och effektivare. Just nu har vi flera nya mallar inom olika områden. Klicka här för att se våra senast publicerade mallar. 

LÄS MER >