VECKANS FRÅGA

Kan en arbetsmiljöuppgift delegeras?

Arbetsgivaren har alltid det övergripande ansvaret för att arbetsmiljölagstiftningen följs. Vanligtvis representeras arbetsgivaren av den högste chefen i organisationen och denne har då ansvar för att arbetsmiljöansvaret verkställs i organisationen. 

I större organisationer har den högste chefen sällan möjlighet att personligen tillse att arbetsgivaren lever upp till sitt arbetsmiljöansvar. Det är därför nödvändigt att de arbetsmiljöuppgifter som krävs för att arbetsgivaren ska ha uppfyllt arbetsmiljölagens krav om att ”vidta alla åtgärder som behövs för att förebygga att arbetstagaren utsätts för ohälsa eller olycksfall” delegeras till dem inom organisationen som har störst möjlighet att förebygga ohälsa och olycksfall. 

Delegering handlar inte om att delegera arbetsmiljöansvaret utan att delegera en arbetsmiljöuppgift. Det är vanligt att chefer och annan arbetsledning har arbetsmiljöuppgifter som tilldelats dem antingen muntligen, skriftligen eller konkludent. Konkludent innebär i detta sammanhang att arbetsmiljöuppgiften ingår underförstått i personens arbetsuppgifter. Det ligger på arbetsgivarens högsta ledning att påbörja uppgiftsfördelningen. Därefter kan den som tilldelats en viss arbetsmiljöuppgift delegera den nedåt i organisationen. 

Högsta ledningen är alltid skyldig att bevaka att uppgiftsfördelningen fungerar i praktiken. En delegering sker alltid på den delegerandes risk och det är därför viktigt att delegeringen sker på ett korrekt sätt för att det straffrättsliga ansvaret ska följa med arbetsmiljöuppgiften. För att det straffrättsliga ansvaret ska överföras krävs att: 

  • det finns ett behov av delegering av arbetsuppgiften,
  • den som blir tilldelad arbetsuppgiften har de kunskaper och den information som krävs för att kunna utföra den och att
  • den som blir tilldelad arbetsmiljöuppgiften har befogenhet att agera inom området.


VECKANS NYHET

Strukturera nästa års arbete med hjälp av våra årshjul – nu får du ett utan kostnad!

Tycker du att det är svårt att hålla koll på hur du och dina anställda bör jobba för att det ska bli så korrekt och effektivt som möjligt? I så fall är du inte ensam. Som företagare behöver du vidta många åtgärder inom vitt skilda områden, och inte sällan är kunskaperna inom de olika områdena ganska låg.

LÄS MER >

NYTT PÅ DOKUMERA

Nya mallar på DokuMera

Vi upprättar ständigt nya mallar inom olika områden för att göra ditt arbete både enklare och effektivare. Just nu har vi flera nya mallar inom olika områden. Klicka här för att se några av dem. 

LÄS MER >
RELATERADE KATEGORIER
Arbetsmiljö
LÄS ÄVEN
Vad har arbetsgivaren för ansvar för arbetsmiljöarbetet?
Så här kan du organisera ditt arbete och få en bättre arbetsmiljö
Arbetsmiljö i förändrade tider – det här gäller för dig
DokuMera önskar dig en trevlig sommar!
Hur varmt får det vara på arbetsplatsen?
Strukturera ditt arbetsmiljöarbete – vi har årshjulet du behöver!
Lagstadgade skyldigheter inom arbetsmiljö – just nu två mallar utan kostnad
Arbetsplatsolyckor – så kan du hantera dem
Lagstadgade dokument inom arbetsmiljö – vi har mallarna du behöver
Varför är det viktigt att upprätta en arbetsmiljöpolicy?
Vilket ansvar har arbetsgivaren för arbetsmiljöarbetet?
Vad är systematiskt arbetsmiljöarbete?
Är du förberedd inför Arbetsmiljöverkets inspektion?
Vad ska en arbetsmiljöpolicy innehålla?
Hur varmt får det vara på arbetsplatsen?
Arbetsmiljöhandboken – verktyget för en bättre arbetsmiljö
Organisatorisk och social arbetsmiljö – så här fungerar det
Systematiskt arbetsmiljöarbete – så här fungerar det
Arbetsmiljö – Om böter och sanktionsavgifter
Vilka bestämmelser kan leda till böter respektive avgift?
Detta behöver du göra när en arbetsplatsolycka inträffar
Minska risken för arbetsskador – förbättra din arbetsmiljö
Förebygg hot och våld på arbetsplatsen
Hot och våld – vad gäller?
Minska dina kostnader – förebygg sjukdom och ohälsa på arbetsplatsen
Så här kan du jobba med systematiskt arbetsmiljöarbete
Vem ska bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete?