I era regler för personuppgiftshantering ska ni bestämma vilka personuppgifter ni behöver hantera, hur ni ska hantera dem och syftet med hanteringen. Ni måste iaktta tillräcklig säkerhet tekniskt och organisatoriskt. Hur ni skyddar personuppgifter och vem som har behörighet till olika personuppgifter ska fastslås. Endast de som måste ha tillgång till personuppgifter ska ha det och endast de nödvändiga personuppgifterna. Ni måste också ha regler för radering av personuppgifter. Detta ska också framgå av ert Artikel 30-register.
Den anställdes rättigheter
De anställda äger rätten till sina personuppgifter. Ni ska därför meddela vilka personuppgifter ni registrerar, hur ni använder och sparar dem och när de kommer att raderas. Den anställde har rätt att få sina personuppgifter rättade om något är fel och raderade hos er så snart den anställde så begär. Undantaget är uppgifter som ni har en rättslig grund att behålla.
Rättslig grund att hantera personuppgifter för anställda
Nedan följer några vägledande exempel på anställdas personuppgifter som får hanteras och med vilken rättslig grund.
Samtycken till att behandla personuppgifter måste vara frivilliga och får inte villkoras. Samtycket ska när som helst kunna återkallas utan repressalier. Det är vanligt att företag inhämtar samtycke till att publicera foto på anställda till hemsidan. Samtycke behöver inhämtas då det inte är en nödvändig personuppgift. Se till att få samtycken skriftligt för att kunna bevisa att den anställde samtyckt till behandlingen.
För att kunna fullgöra anställningsavtalet så behöver en hel del personuppgifter hanteras. Namn, adress, kontaktuppgifter, kontonummer är nödvändigt. Uppgifter om semester, sjukfrånvaro, föräldraledighet, tjänstledighet, arbetstider, övertid, lönenivå med mera för att kunna betala ut rätt lön behövs också. Personuppgifter kan behöva delas med andra för exempelvis försäkringar, arbetsskador, rehabilitering och pensioner. Här finns alltså en rättslig grund för att hantera även känsliga personuppgifter.
Det finns många rättsliga förpliktelser som arbetsgivare har att förhålla sig till gällande personuppgifter. En rad lagar föreskriver också att ni ska hantera personuppgifter. Exempelvis kräver bokföringslagen att löneunderlag bevaras i sju år. Aktiebolagslagen kräver årsredovisningar med personuppgifter. Till bolagsverket ska personuppgifter delas. Skattemyndigheten ska månadsvis ha in personuppgifter på de anställda angående deras inkomster. Medbestämmandelagen och Lagen om anställningsskydd innehåller regler om att ni behöver lämna över personuppgifter om anställda till deras fackliga organisationer. Av det följer också att ni tillfälligt har rätt att veta vilka fackliga organisationer de berörda anställda är medlemmar i. Så snart ärendet är avslutat ska sådana uppgifter som inte längre behövs raderas.
Kollektivavtal innehåller en rad rättsliga förpliktelser som företag bundna av kollektivavtal måste följa. Det innefattar även hantering av personuppgifter.
Kontaktuppgifter till dataskyddsombud är offentliga uppgifter och ska vara tillgängliga för alla som berörs av er verksamhet. Däremot går det att undvika att ha namn och personlig mejladress till dataskyddsombudet publicerat. Kontaktuppgifter till skyddsombud och andra fackligt förtroendevalda får spridas till berörda anställda i organisationen och vid behov till andra organisationer och berörda myndigheter.
Det händer att anställda behöver hjälp att söka vård. De har då ett grundläggande intresse i att ni överlämnar deras personuppgifter till vårdgivare och till anhöriga. Ni har då en rättslig grund att dela personuppgifter.
Myndighetsutövning och uppgifter av allmänt intresse förekommer knappast som rättslig grund för behandling av personuppgifter av anställda i privata företag. Däremot kan verksamheten i sig innebära att personuppgifter behöver delas till utomstående. Det kan vara vårdtagare och anhöriga inom äldreomsorg och sjukvård. Inom förskolan och skolan behöver föräldrar veta vilka kontaktpersoner och rektorerna är.
Intresseavvägning är tillsammans med rättsliga förpliktelser de mest användbara rättsliga grunderna. Som arbetsgivare är det i många fall nödvändigt att hantera personuppgifter för att verksamheten ska fungera. Intresseavvägningen bör dokumenteras så det är bra att det finns uttryckliga regler i era riktlinjer för personuppgiftshantering. Som alltid gäller att registrera så lite personuppgifter som möjligt för att uppnå ändamålet och att personuppgifterna rensas bort så fort som möjligt. Kontaktuppgifter till chefer behöver vara kända i organisationen men i många fall även i organisationer som ni samarbetar med. Till säljare behöver det ofta finnas kontaktuppgifter. Ofta kan det räcka att kontaktuppgifter till säljavdelningen publiceras och inte till säljarna personligen. Däremot behöver kontaktuppgifter ofta finnas med för befintliga kunder.
De finns de som ska ha “guldklocka” för lång och trogen tjänst eller det finns personer i ledande ställning som ska finnas med i årsböcker och historiska beskrivningar av företaget/organisationen. Alla dessa uppgifter kommer troligen arkiveras och är relevanta för historiken av företaget/organisationen. Företagets intresse väger sannolikt över den anställdes intresse av integritet men att inhämta ett samtycke till den här personuppgiftsbehandlingen kan vara bra.
Det är ni som personuppgiftsansvarig som bestämmer hur länge uppgifterna sparas utifrån vilket syfte de används till. Tänk på alla namnlistor ni gör för konferenser, resor eller andra aktiviteter, där ni måste upplysa om att ni samlar uppgifterna och vad ni gör med dem och hur ni raderar dem. Normalt ska personuppgifter från konferenser och andra aktiviteter raderas så snart dessa är över. Vissa personuppgifter kan behöva sparas på grund av rättslig förpliktelse som bokföringslagen.
Kameraövervakning och biometrisk information
De anställda ska alltid ha information om hantering av personuppgifter genom inpasseringskontroll, kameraövervakning, biometriska system med mera. När det gäller kameraövervakning är det insamling av personuppgifter och omfattas därmed av Dataskyddsförordningen. Ni måste skylta om ni bedriver kameraövervakning och informera om de övervakades rättigheter. Om kameraövervakning sker på områden dit allmänheten har tillträde måste ni ha väldigt tungt vägande skäl för att få göra det och på alla sätt försöka minimera risken att kränka någons integritet.
När det gäller kamerabevakning av arbetsplatser dit allmänheten inte har tillträde kan det vara tillåtet men med begränsningar. Arbetstagare står i en beroendeställning till arbetsgivaren varför det normalt inte är möjligt att stödja övervakningen på samtycke. Det innebär att kameraövervakning bara är tillåten om behovet av bevakningen väger tyngre än de anställdas intresse av att inte bli bevakade. Anställda har ett starkt intresse av att slippa bli kameraövervakade på arbetet. Arbetsgivaren måste därför kunna visa att det finns starka skäl för övervakningen och att det inte går att komma till rätta med problemen med mindre ingripande åtgärder. Arbetsgivaren kan ha starka skäl att kameraövervaka om arbetsplatsen är särskilt brottsutsatt. För att det ska vara tillåtet att använda kameraövervakning i brottsförebyggande syfte krävs som regel att varje område som kameraövervakas är brottsutsatt.
För begränsade utrymmen med särskilt stöldbegärlig egendom och där personal normalt sett inte vistas (i vart fall inte annat än kort tid för att utföra vissa specifika arbetsuppgifter) är kraven lägre för att få kameraövervaka. Det kan vara kassavalv, säkerhetsrum, serverrum. I omklädningsrum och andra personalutrymmen är det i princip förbjudet att kameraövervaka. Är syftet med bevakningen att förhindra rån, stölder, snatteri, bedrägeri eller annan brottslighet i butik är det skäl som talar starkt för att bevakningen är tillåten.
När arbetsgivare överväger att börja med kameraövervakning på en arbetsplats ska en förhandling med de anställdas fackförbund genomföras enligt Medbestämmandelagens 11-14 §§. En riskbedömning bör göras både av skyddsombud och dataskyddsombud.
Biometriska uppgifter som fingeravtryck, ansiktsigenkänning, irisavkänning eller liknande är känsliga personuppgifter och får inte registreras ifall ni inte har laglig grund för detta. I det fall sådana används för inpassering eller att logga in i datorer eller mobiltelefoner ska ingen annan än den anställde ha tillgång till de uppgifterna. Det kan vara lite klurigt att begränsa tillgången så försäkra er om det med leverantörer av programvaran.
Löner
Skicka inte löneuppgifter och kontrolluppgifter med okrypterad e-post till de anställda. Ni behöver använda säkra system. Numera brukar löneprogram åtföljas av relativt säkra program för distribution av lönespecifikationer, kontrolluppgifter med mera. Annars går det att använda Kivra eller andra postlådeföretag för detta. Då skickar man endast e-post till den registrerade om att uppgifter finns att hämta i postlådeföretaget. Återigen ska det inte vara företag som har sitt säte utanför EU, som kan lämna personuppgifter till annat lands underrättelsetjänster. Det är er skyldighet som personuppgiftsansvarig att se till att detta är säkert.
De registrerade ska ha information om hur t ex bedömnings- eller lönesamtal hanteras och hur de sparas och varför. Sannolikt finns det inget berättigat syfte med att spara på lönesamtalsdokumentation mer än fem år. Så fort det inte finns ett syfte med dokumentationen ska den förstöras och raderas. Det är inte troligt att ni får spara lönesamtalsdokumentation efter att personen har slutat. Då upphör syftet med dokumentationen. Sätt regler för hur detta ska hanteras och vem som är ansvarig. Tänk likadant med semesteransökningar och semesterlistor och utlägg. De ska raderas så snart de uppfyllt sitt syfte.
Känsliga personuppgifter
I arbetet med anställda, men även ledning och styrelse, kommer ni sannolikt i kontakt med människors sjukdomar, sexuella läggning, trosuppfattning, facklig eller politisk tillhörighet. Alla dessa delar är känsliga personuppgifter och får inte registreras, sparas eller behandlas om inte ni har laglig rätt att göra det. Ni får definitivt inte dela dessa uppgifter med någon obehörig. När det gäller sjukdomar och sjukskrivning måste personuppgifter i vissa fall hanteras för rehabilitering och för att skapa en bra arbetsmiljö. Det fordrar ofta att personuppgifter delas med exempelvis vårdinrättning, Försäkringskassan, Arbetsmiljöverket och eventuellt andra. Ni får dock inte dela mer än nödvändigt med personuppgifter.
Foton och sociala medier
Organisationer vill ofta visa vilka som arbetar där, vad de gör och visa foton på dem. Det kan vara berättigat styrelse, VD, ledningsgrupp, andra högre tjänstemän, säljare och motsvarande. Däremot är det sannolikt svårt att hitta ett berättigat syfte med att visa foton och kontaktuppgifter gällande personer med tjänster som inte är ansiktet utåt för företaget, inte har någon speciell kontakt med kunder, medlemmar eller andra intressenter. Publicera så lite personuppgifter som möjligt för att uppfylla ändamålet med publiceringen.
Foton och videoupptagningar ni tar på gemensamma utbildningar, personalträffar, konferenser och andra tillställningar har samma regler. Ni får inte publicera det vare sig på hemsida eller i sociala medier. Inte heller bör sådana uppgifter spridas internt utan samtycke från var och en. Däremot om de anställda själva väljer att publicera bilder privat, så gäller generellt inte Dataskyddsförordningen. Ansvaret ligger på er som personuppgiftsansvarig att se till att ni bara använder foton som är godkända att använda. En bild på en person är inte företagets egendom, då personen alltid har rätt att säga att bilden ska raderas eftersom en bild är en personuppgift. Och en registrerad har alltid rätt att begära radering eller rättelse. Inhämta gärna samtycke innan publicering.
Kunskap om gällande regler
Samtliga anställda ska ha kunskap om vilka regler som gäller personuppgiftsbehandling på företaget/organisationen. Hur de får använda e-post, var personuppgifter ska registreras, hanteras och när de ska raderas. Det gäller även alla mobila enheter man använder. Reglerna ska uppdateras löpande i takt med nya system, rutiner och ny praxis. Anställda ska uppdateras vid förändringar och med ändrade befogenheter.
Ledningen och ytterst styrelsen är ansvariga för hantering, arkivering och radering av personuppgifter. De måste vara informerade om vad som behandlas och hur. De ska bestämma vilka regler som gäller och se till att de uppfyller kraven enligt Dataskyddsförordningen. Det innebär att ledningen och styrelsen ska vara kunniga i Dataskyddsförordningen för att förstå vad de ska besluta.
Tänk också på utifall ni behöver teckna personuppgiftsbiträdesavtal med era underleverantörer. Det kan vara allt från IT-support, molntjänster, arkivering, ekonomi-och löneprogram, försäkringar, leasingföretag, bevakningsföretag med flera.
Det förekommer många personuppgifter i de flesta organisationers verksamhet. En del dokument med personuppgifter ska sparas av historiska skäl. Gör rutiner på vilka dokument som ska sparas för organisationens historik. I övrigt ska samtliga personuppgifter raderas enligt de regler som finns. Gör gärna städdagar för all personal några dagar om året, då alla går igenom sina dokument, e-post och annan personuppgiftsbehandling och raderar så mycket som möjligt eller begränsar personuppgifterna till det minimala.