ISO 14001 - Miljöledning

Denna guide beskriver miljöledningssystem och är en vägledning som utgör stöd för användning av terminologi, system och metodik för att på ett systematiserat sätt uppnå fastställda miljömål. Standarden är också en kravspecifikation för den organisation som vill gå mot certifiering av sitt miljöledningssystem.
Innehållsförteckning
Miljöledning
Avsnitt och krav
    Visa mer/mindre

    Miljöledning

    Enligt standarden 14001:2015 ska följande avsnitt (4-10 i standarden) ingå i miljöledningssystemet för miljö. Avsnitten är de som bygger upp miljöledningssystemet och inrymmer de krav en organisation ska leva upp till, för att anses följa standarden eller gå emot certifiering. Krav för miljöarbetet består av både organisatoriska/administrativa, operationella och tekniska åtgärder. Kraven berör organisationens struktur och uppbyggnad, roller och ansvar, strategier som omfattar planering och verksamhet, utvärdering av prestanda och förbättring.

    Guiden belyser även att ett miljöledningssystem för miljö enligt standarden 14001:2015 bör ha ett systematiserat och riskbaserat förhållningssätt och detta baseras på att miljö och betydande miljöaspekter ska identifieras, bedömas och behandlas.

    Guiden hänvisar till mallar som är bilagor och innehåller vägledande exempel. Behov och krav av miljöskydd styrs av er organisations unika verksamhet och förutsättningar i det enskilda fallet.

    Standarden ISO 14001:2015 miljöledningssystem syftar till att på ett systematiserat och balanserat sätt skydda miljö, samhälle och ekonomi genom att:

    • Miljömål uppnås
    • Bindande krav uppfylls
    • Miljöaspekter hanteras och följs upp

    Det systematiserade miljöarbetet ska förse högsta ledningen med information som på lång sikt kan skapa framgång, möjligheter, trovärdighet och effektivitet och bidra till en hållbar utveckling, genom att:

    • Skydda miljön genom förebyggande eller mildrande av händelser som kan medföra negativ miljöpåverkan
    • Mildra miljöförhållandens potentiella, negativa effekter på organisationen
    • Underlätta för organisationen att uppfylla bindande krav
    • Styra eller påverka hur organisationens produkter och tjänster konstrueras, tillverkas, distribueras, konsumeras och hanteras. Detta genom tillämpning av ett livscykelperspektiv som kan förebygga att miljöpåverkan oavsiktligt flyttas till någon annan del av livscykeln
    • Uppnå finansiella, strategiska och operativa fördelar som kan åstadkommas genom införande av miljömässigt sunda alternativ, vilka stärker organisationens marknadsposition
    • Kommunicera miljöinformation till relevanta intressenter

    Obligatoriska dokument är de dokument som enligt standarden ISO 14001:2015 måste finnas, om organisationen vill vara förenlig med standarden.

    Följande dokument och uppgifter ska finnas och kunna härledas enligt standarden:

    • Miljöpolicy (klausul 5.2)
    • Omfattning av miljöledningssystemet (punkt 4.3)
    • Hantering av risker och möjligheter (klausul 6.1.1)
    • Kriterier för utvärdering av väsentliga miljöaspekter (punkt 6.1.2)
    • Miljöaspekter med därmed sammanhängande miljöpåverkan (klausul 6.1.2)
    • Betydande miljöaspekter (punkt 6.1.2)
    • Relevanta avtal, ansvarsförbindelser och övriga bindande krav (klausul 6.1.3)
    • Miljömål och planer för att uppnå dem (punkt 6.2)
    • Dokument som visar och styrker uppgifter om kompetens, erfarenhet, kvalifikationer och delgiven eller mottagen utbildning (punkt 7.2)
    • Dokument som visar och styrker uppgifter på att kommunikation ägt rum (klausul 7.4)
    • Operativ kontroll (punkt 8.1)
    • Beredskap (punkt 8.2)
    • Övervakning och mätresultat (klausul 9.1.1)
    • Internrevisionsprogram (klausul 9.2)
    • Resultat av interna revisioner (klausul 9.2)
    • Resultat av ledningsöversynen (klausul 9.3)
    • Resultat av korrigerande åtgärder (klausul 10.1)

    Stödjande dokument
    Standarden ISO 14001:2015 belyser att det finns stödjande dokument i ett miljöledningssystem. Stödjande dokument är betydande för miljöledningssystemet och enligt standarden stödjer och effektiviserar dessa stödjande dokument implementering och ett fortlöpande miljöarbete. Vanliga stödjande dokument utgörs av exempelvis metodstöd för riskhantering (ett fastställt utomliggande metodstöd som ska användas som stöd i miljö- och miljöskyddsarbetet), register och förteckningar, instruktioner, beskrivningar av flöden/processer och aktiviteter och andra dokument). Alla stödjande dokument eller metodstöd som ingår miljöledningssystemet ska omfattas av den dokumentstyrning som gäller för miljöledningssystemet.

    Exempel på stödjande dokument:

    • Förfarande för att bestämma kontexten för organisationen och berörda parter (klausulerna 4.1 och 4.2)
    • Förfarande för identifiering och utvärdering av miljöaspekter och risker (klausul 6.1.1 och 6.1.2)
    • Kompetens-, utbildnings- och medvetenhetsförfarandet (klausulerna 7.2 och 7.3)
    • Förfarande för kommunikation (punkt 7.4)
    • Förfarande för dokument- och registerkontroll (klausul 7.5)
    • Förfarande för internrevision (klausul 9.2)
    • Förfarande för ledningsöversyn (klausul 9.3)
    • Förfarande för incidenthantering, avvikelser och korrigerande åtgärder (klausul 10.2)

    Några effekter av att arbeta med miljöledning:

    • Affärsprocesserna blir mer hållbara och effektiviserar miljöarbetet
    • Minskad användning av resurser och material
    • Minska organisationens avfall och därmed minska kostnader
    • Förbättra möjligheter till att vinna upphandlingar
    • Stärka varumärket och ökad trovärdighet för organisationens miljöarbete
    • Ökad kontroll på miljöhot och miljörisker

    Enligt standarden ISO 14001:15 kan ett systematiskt tillvägagångssätt för miljöledning ge högsta ledningen information för att skapa framgång på lång sikt och skapa alternativ för att bidra till en hållbar utveckling genom att kontrollera eller påverka hur organisationens produkter och tjänster utformas, tillverkas, distribueras, konsumeras och avvecklas genom att använda ett livscykelperspektiv (referenspunkt i standarden ISO 14001:2015 Avsnitt 1 omfattning och A.4.3) som kan förhindra att miljöpåverkan oavsiktligt förskjuts någon annanstans inom livscykeln.

    Vad är en livscykel?

    Definitionen av livscykel är "Konsekutiva och sammanlänkade stadier av en produkt eller tjänstesystem, som beaktas från råmaterialförvärv eller generering från naturresurser till slutförvaring och eller slutanvändning”. Livscykelstadier omfattar förvärv av råvaror, konstruktion, produktion, transport/leverans, användning eller behandling i olika mening, slutförvaring och slutanvändning. Livscykelstadiet som är tillämpligt varierar beroende på aktivitet, produkt eller tjänst.

    Livscykel

    Figur 1. Livscykelperspektiv

    Varför överväga livscykelperspektivet?

    Orsaken enligt standarden ISO 14001:2015 är att:
    Några av organisationens betydande miljöincidenter och dess påverkan kan inträffa under transport, leverans, användning, upphörande behandling, slutförvaring eller slutanvändning av produkt eller tjänst. Genom att ge ökad kunskap och kartläggning om livscykelperspektivet kan en organisation potentiellt få ökad möjlighet att behandla miljöhot-, och risker och införa relevanta incidenthanterings- och beredskapsfunktioner och därigenom förebygga eller mildra negativa händelser.

    Referens:
    • European Commission Environment, LCA Process (Life Cycle Assessment)
    • Livscykelperspektiv beskrivs i standarden ISO 14001:2015

    Avsnitt och krav

    Avsnitt 5 i standarden avhandlar ledarskap, dess åtaganden och ansvar. Detta sträcker sig från att införa miljöpolicy till att etablera mål, stödja alla medarbetare i sina roller och funktioner. Det kräver att miljökrav integreras i organisationens affärsprocess. Dessa chefer kommer att behöva fokusera på planeringsprocessen för att säkerställa att system som omfattas av planeringen uppfyller de avsedda resultaten. För de som implementerar ett miljöledningssystem, förväntar sig standarden ISO 14001:2015 att organisationen inte bara omfattar förebyggande av förorening utan även miljöskydd för att begränsa miljöförstöring och klimatförändringar och där igenom skydda biologisk mångfald och ekosystem.

    Avsnitt ledarskap avhandlar:

    • Ledarskap och åtagande
    • Miljöpolicy
    • Roller, ansvar och befogenheter inom organisationen

    Ledarskap och åtagande

    • Högsta ledningen ska tydligt visa ledarskap och åtagande i fråga om miljöledningssystemet genom att:
    • Ta ansvar för miljöledningssystemets verkan
    • Säkerställa att miljöpolicy och miljömål är upprättade och är förenliga med organisationens strategiska inriktning och förutsättningar
    • Säkerställa att miljöledningssystemets krav integreras i organisationens verksamhetsprocesser
    • Säkerställa att miljöledningssystemet ges nödvändiga resurser
    • Kommunicera betydelsen av att miljöarbetet leds och styrs på ett väl fungerande sätt och att kraven i miljöledningssystemet uppfylls
    • Säkerställa att miljöledningssystemet uppnår avsett resultat
    • Leda och stödja personer så att de bidrar till ett väl fungerande miljöledningssystem
    • Främja ständig förbättring
    • Ge stöd till andra relevanta ledande befattningshavare så att de tydligt utövar sitt ledarskap på ett sätt som är tillämpligt inom deras ansvarsområden

    Miljöpolicy

    Högsta ledningen ska upprätta, införa och underhålla en miljöpolicy som (inom den definierade omfattningen av organisationens miljöledningssystem):

    • Är anpassad till organisationens syfte och förutsättningar, inklusive typ, omfattning och miljöpåverkan från dess aktiviteter, produkter och tjänster
    • Ge ett ramverk för att sätta miljömål
    • Innefatta ett åtagande att skydda miljön, inklusive förebyggande av förorening, och andra specifika åtaganden som är relevanta för organisationens förutsättningar
    • Innefatta ett åtagande att uppfylla bindande krav
    • Innefatta ett åtagande att ständigt förbättra miljöledningssystemet för att uppnå bättre miljöprestanda
    • Upprätthållas som dokumenterad information
    • Kommuniceras inom organisationen
    • Vara tillgänglig för intressenter

    Roller, ansvar och befogenheter inom organisationen

    Högsta ledningen ska säkerställa att relevanta roller har tilldelats ansvar och befogenheter och att dessa är kommunicerade inom organisationen. Högsta ledningen ska tilldela ansvar och befogenhet för att:

    • Säkerställa att miljöledningssystemet uppfyller kraven i standarden ISO 14001:2015
    • Rapportera till högsta ledningen om hur miljöledningssystemet fungerar, inklusive miljöprestandan
    • Ledningen ska utse en eller flera representanter för ledningen som oavsett annat ansvar, ska ha till uppgift att:
      - Förvalta miljöledningssystemet enligt standarden ISO 14001:2015,
      - Redovisa miljöledningssystemets prestanda till ledningen, vid ledningens genomgång. Vid detta tillfälle ska även rekommendationer till förbättringar av miljöledningssystemet presenteras
    • Word Befattningsbeskrivning - Miljö- och miljöskyddsstrateg 2025
      Ladda ner
    • Word Miljö- och miljöskyddspolicy 2025
      Ladda ner
    • Word Riktlinjer för miljö och miljöskydd 2025
      Ladda ner

    Avsnitt 6 planering avhandlar krav för hur organisationen ska beakta miljömål i sin affärs- och verksamhetsplanering så att den är förenlig med att kunna uppnå dessa på ett tillfredsställande sätt. Detta ställer krav på planering och val av införande av fastställda strukturer, metodstöd, beprövad utvärderingsteknik, styrning för arbetssätt, kompetens, resurstilldelning, teknisk och maskinell och utrustning med flera.

    Miljö-, hot och risker ska beaktas i all planering, de ska identifieras, bedömas och behandlas för miljöledningssystemet och dokumenteras. Standarden kretsar vid fem nyckelområden: ledarskap, strategiskt sammanhang, analys av intressenters behov, förväntningar och krav, kommunikation, risker och möjligheter och livscykelperspektiv. Dessa är utformade för att öka företagets motståndskraft för att miljö-, hot och risker realiseras samt för att öka konkurrensfördelar.

    Organisationen ska ha aktuell och verkningsfull incidenthantering och beredskap för att skydda, miljö och miljöskydd.

    Avsnitt planering avhandlar:

    • Åtgärder för att hantera risker och möjligheter
    • Miljöaspekter
    • Bindande krav
    • Planering av åtgärder
    • Miljömål och planering för att uppnå dem
    • Planering av åtgärder för att uppnå miljömål

    Åtgärder för att hantera risker och möjligheter

    Organisationen ska upprätta, införa och underhålla den eller de processer som behövs för att uppfylla kraven i 6.1.1 till 6.1.4. När organisationen planerar miljöledningssystemet ska den beakta:

    • De frågor som hänvisas till i 4.1b samt de krav som hänvisas till i 4.2
    • omfattningen av miljöledningssystemet och avgöra risker och möjligheter rörande organisationens miljöaspekter (se 6.1.2), bindande krav (se 6.1.3) och andra frågor och krav, som identifierats i 4.1 och 4.2, och som behöver hanteras för att ge en försäkran om att miljöledningssystemet kan uppnå avsedda resultat
    • Förebygga eller minska oönskade effekter, inklusive möjlig påverkan på organisationen från externa miljöförhållanden
    • Uppnå ständig förbättring

    Inom miljöledningssystemets omfattning ska organisationen fastställa potentiella nödlägen, inklusive sådana som kan ha miljöpåverkan.

    Organisationen ska upprätthålla dokumenterad information rörande:

    • Risker och möjligheter som behöver hanteras,
    • Den eller de processer som behövs enligt 6.1.1 till 6.1.4, i den omfattning som är nödvändig för att ha tilltro till att de utförs som planerat

    Miljöaspekter

    Inom miljöledningssystemets omfattning ska organisationen fastställa miljöaspekterna för sådana aktiviteter, produkter och tjänster som den kan styra och sådana som den kan påverka, samt deras miljöpåverkan, under beaktande av ett livscykelperspektiv.
    Vid fastställande av miljöaspekter ska organisationen ta hänsyn till:

    • Förändring, inklusive planerad eller ny utveckling, samt nya eller ändrade aktiviteter, produkter och tjänster
    • Onormala förhållanden och rimligt förutsägbara nödlägen
    • Organisationen ska fastställa vilka aspekter som har eller kan ha en betydande miljöpåverkan, dvs. betydande miljöaspekter, genom användning av fastställda kriterier
    • Organisationen ska i lämplig omfattning kommunicera sina betydande miljöaspekter inom organisationens olika nivåer och funktioner
    • Organisationen ska upprätthålla dokumenterad information rörande:
      - Miljöaspekter och åtföljande miljöpåverkan
      - Kriterier som används för fastställande av betydande miljöaspekter
      - Betydande miljöaspekter

    Bindande krav

    Organisationen ska fastställa eller:

    • Ha tillgång till de bindande krav som rör dess miljöaspekter
    • Hur dessa bindande krav är tillämpliga på organisationen
    • Ta hänsyn till dessa bindande krav när miljöledningssystemet upprättas, införs, underhålls och ständigt förbättras
    • Upprätthålla dokumenterad information om dess bindande krav

    Planering av åtgärder

    Organisationen ska planera, åtgärder för att hantera sina:

    • Betydande miljöaspekter
    • Bindande krav
    • Risker och möjligheter som identifieras i 6.1.1b hur den ska:
      - Integrera och införa åtgärderna i miljöledningssystemets processer eller andra verksamhetsprocesser
      - Utvärdera om åtgärderna har gett avsedd verkan

    Miljömål och planering för att uppnå dem

    Organisationen ska upprätta miljömål, med hänsyn tagen till organisationens betydande miljöaspekter och bindande krav, under beaktande av dess risker och möjligheter.
    Miljömålen ska vara förenliga med och eller:

    • Miljöpolicy
    • Att vara mätbara, där det är praktiskt möjligt
    • Övervakningsprocesser
    • Kommuniceras
    • Uppdateras efter behov
    • Information om miljömål ska dokumenteras och bevaras

    Planering av åtgärder för att uppnå miljömål

    Organisationen ska beakta hur åtgärder för att uppnå miljömålen kan integreras i organisationens verksamhetsprocesser. När organisationen planerar för hur den ska uppnå sina miljömål ska den avgöra:

    • Vad som ska göras
    • Vilka resurser som kommer att krävas
    • Vem som ska vara ansvarig
    • När det ska vara genomfört
    • Hur resultaten ska utvärderas, vilket innefattar indikatorer för övervakning av framsteg mot uppnående av mätbara miljömål

    Avsnitt 7 stöd handlar om genomförandet av de planer som miljöledningssystemet omfattas av. Organisationen ska säkerställa att varje person som utför uppgifter som kan orsaka miljöpåverkan inom organisationen har kompetens grundad på lämplig teoretisk och praktisk utbildning eller erfarenhet. Organisationen skall identifiera utbildningsbehov som har samband med miljö och miljöskydd. Den skall även tillhandahålla utbildning eller vidta andra åtgärder för att tillgodose sådana behov. Detta gäller personer som arbetar på organisationens uppdrag utför uppgifter åt organisationen.

    Dessutom måste organisationer se till att alla som arbetar för organisationen är medvetna om miljöpolicy och dit hörande bestämmelser, hur deras arbete kan påverka miljö och konsekvenserna av att de inte följa bestämmelser.

    Slutligen finns det krav på dokumenterad information som avser kontroll av specifika data som miljöledningssystemet ligger till grund för, skapande, bevarande, uppdatering och rapportering. Organisationen ska bevara styrande dokument och tillhörande redovisande dokument, inklusive stödjande dokument.

    Avsnittet stöd avhandlar:

    • Resurser
    • Kompetens
    • Medvetenhet
    • Kommunikation
    • Dokumenterad information

    Resurser

    Resurser behövs för att uppnå en effektiv funktion, resultat och förbättring av miljöledningssystemet. Högsta ledningen bör säkerställa att de som har ansvar för miljöledningssystemet får stöd med erforderliga resurser. Resurser innefattar personella resurser, naturresurser, infrastrukturresurser, tekniska resurser och finansiella resurser.

    Kompetens

    Behovet av kompetens och utbildning ska identifieras och all personal vars arbete kan ge upphov till miljöpåverkan ska erhålla lämplig utbildning.

    Medvetenhet

    Personal ska ha medvetenhet om miljöpåverkan som deras arbete kan ge upphov till och hur de kan minska miljörisker.

    Kommunikation

    Organisationen ska kommunicera miljöinformation och utbildning kontinuerligt. Kommunikationen ska ligga till grund för att förstå bindande krav, minimera miljörisker och höja miljöprestanda.

    Det ska finnas interna rutiner för kommunikation mellan olika funktioner inom organisationen och rutiner för att hantera relevanta miljö-, och miljöskyddssynpunkter från intressenter.

    Dokumenterad information och dokumentstyrning

    Organisationen ska dokumentera, inklusive redovisande dokument och bevara miljöarbetet som belägg för planering och vidtagna åtgärder och så att det säkerställer ett effektivt miljöledningssystem.

    Organisationen ska styra dokument som krävs av miljöledningssystemet och av ISO 14001:2015. Organisationen ska upprätta, införa och underhålla rutiner för att:

    • Godkänna dokument med avseende på lämplighet innan de ges ut
    • Granska och efter behov uppdatera dokument och på nytt godkänna dokument
    • Säkerställa att ändringar och gällande ändringsstatus för dokument är angivna
    • Säkerställa att rätt version av tillämpliga dokument finns på de platser där de ska användas
    • Säkerställa att dokument förblir läsbara, lätta att identifiera och härleda
    • Säkerställa att dokument av externt ursprung, som organisationen funnit nödvändiga för planering och tillämpning av miljöledningssystemet, är identifierade och att deras distribution styrs
    • Förhindra oavsiktlig användning av utgångna dokument och identifiera dem på lämpligt sätt, om de av något skäl måste bevaras
    • Word Dokumentförteckning - Miljöledningssystem 2025
      Ladda ner
    • Word Dokumentstyrning - Miljöledningssystem 2025
      Ladda ner
    • Word Utbildningsregister - Miljöledningssystem 2025
      Ladda ner

    Avsnitt 8 avhandlar planering och styrning av verksamheten. Organisationen måste upprätta, genomföra, kontrollera och behålla de processer som behövs för att uppfylla miljöledningssystemets miljö- och miljöskyddskrav.

    Riskanalys och riskhantering ska periodiskt och återkommande genomföras och åtgärder vidtas för att uppfylla miljömål. Detta kan ske genom att man fastställer driftskriterier för processerna och genomför kontrollen över processerna, i enlighet med driftskriterierna. Kontroller kan innefatta tekniska kontroller och mätning. Kontroller kan implementeras efter en hierarki t ex eliminering/bygger bort/avslutar, substitution/överföring, administrativ. Kontroller kan utföras av intern eller extern personal och utformas som administrativa, tekniska eller mekaniska hjälpmedel.

    Organisationen måste kontrollera planerade förändringar som kan medföra att miljö-, hot och risker realiseras och vidta förebyggande åtgärder. Då oavsiktliga och eller oönskade händelser inträffar så måste organisationen hantera och eller granska följderna och vidta åtgärder för att mildra negativa effekter och förebygga liknande händelser i framtiden. Det ska finnas ett incidenthanteringssystem och aktuell beredskap för att rapportera, handla vid miljö- och eller miljöskyddsincidenter.

    Organisationen måste också se till att outsourcade processer styrs och är förenliga med miljöpolicy och dit hörande bestämmelser, detta ska vara avtalsreglerat. Typ och omfattning av kontroller som ska tillämpas på processerna måste definieras inom miljöledningssystemet.

    Organisationen ska bestämma sina miljökrav för upphandling av produkter och tjänster efter behov och hur de internt ska hanteras. Organisationen måste kommunicera sina relevanta miljökrav internt och till externa leverantörer och samarbetspartners. Det måste överväga behovet av att ge information om potentiell och väsentlig miljöpåverkan i samband med transport eller leverans, användning, upphörande användning/behandling/hantering och slutförvaring av sina produkter och tjänster.

    Organisationen måste upprätthålla dokumenterad information i den utsträckning det är nödvändigt för att ha förtroende för att processerna har genomförts enligt organisationens planering.

    Avsnittet verksamhet avhandlar:

    • Planering och styrning av verksamheten
    • Beredskap och agerande vid nödlägen

    Planering och styrning av verksamheten

    Organisationen ska upprätta, införa, underhålla och styra de processer som behövs för att uppfylla krav och utföra de åtgärder som fastställts i 6.1 och 6.2 genom att:

    • Upprätta kriterier för dessa processer
    • Införa styrning av processerna enligt kriterierna

    Organisationen ska även styra planerade ändringar och granska konsekvenserna av oavsiktliga ändringar samt vid behov vidta åtgärder för att motverka negativa effekter på miljö- och miljöskydd.

    Organisationen ska säkerställa att utkontrakterade processer är styrda eller påverkade. Typ och omfattning av den styrning eller påverkan som ska tillämpas på processerna ska definieras inom miljöledningssystemet.

    I överensstämmelse med ett livscykelperspektiv ska organisationen:

    • Upprätta styrning, i lämplig omfattning, för att säkerställa att miljökraven hanteras under konstruktions- och utvecklingsprocessen för produkten eller tjänsten, under beaktande av varje del av dess livscykel
    • Fastställa lämpliga miljökrav för upphandling av produkter och tjänster
    • Kommunicera relevanta miljökrav till externa leverantörer, inklusive entreprenörer
    • Beakta behovet av att ge information rörande potentiell, betydande miljöpåverkan som kan kopplas till transport eller leverans, användning, hantering efter avslutad livslängd och slutlig avfallshantering av dess produkter och tjänster
    • Organisationen ska upprätthålla dokumenterad information i den omfattning som är nödvändig för att ha tilltro till att processerna har utförts som planerat

    Beredskap och agerande vid nödlägen

    Organisationen ska upprätta, införa och underhålla incidenthantering och beredskap för de processer som behövs för att förbereda sig för och agera vid potentiella miljö-, eller miljöskyddsincidenter, organisationen ska:

    • Förbereda sig genom att planera åtgärder för att förebygga eller mildra negativ miljöpåverkan till följd av nödlägen
    • Agera vid faktiska nödlägen
    • Vidta åtgärder för att förhindra eller mildra konsekvenserna av miljö-, eller miljöskyddsincidenter, lämpliga för nödlägets omfattning och potentiella miljöpåverkan
    • Regelbundet öva planerade responsåtgärder, där så är praktiskt möjligt
    • Regelbundet granska och revidera processer och planerade responsåtgärder, i synnerhet efter inträffade nödlägen eller övningar
    • I lämplig omfattning tillhandahålla relevant information och utbildning rörande incidenthantering och beredskap till relevanta intressenter, inklusive personer som utför arbete inom eller åt organisationen
    • Organisationen ska upprätthålla dokumenterad information i den omfattning som är nödvändig för att ha tilltro till att processerna har utförts som planerat
    • Där så är praktiskt möjligt, ska organisationen även regelbundet öva sin incidenthantering och beredskap

    Utvärdering av prestanda

    Avsnittet 9 handlar om att mäta och utvärdera ditt miljöledningssystem för att säkerställa att det är effektivt och att det ständigt förbättras. Du måste överväga vad som ska mätas, metoderna som används och när data ska analyseras och rapporteras. Organisationen ska bestämma i planeringsfaser då miljömål utformas vilken information de behöver för att utvärdera miljöprestanda och effektivitet.

    När miljöledningssystemet är implementerat kräver ISO 14001 att mätdata övervakas för att:

    • Utvärdera effektiviteten
    • Objektivt utvärdera hur väl minimkraven i standarden är uppfyllda
    • Verifiera i vilken utsträckning organisatoriska, intressenters och juridiska behov, förväntningar och krav har uppfyllts
    • Granska miljöledningssystemets lämplighet, tillräcklighet, effektivitet och effektivitet
    • Visa att planeringen har genomförts framgångsrikt
    • Bedöma olika processernas prestanda
    • Bestämma om behov eller möjligheter till förbättringar av miljöledningssystemet
    • Interna revisioner ska kunna genomföras och för att säkerställa att resultaten av dessa granskningar rapporteras till relevant förvaltning

    Ledningens utvärdering ska bevaras och skyddas som bevis.

    Avsnittet avhandlar:

    • Övervakning, mätning, analys och utvärdering
    • Utvärdering av efterlevnad
    • Intern revision
    • Internt revisionsprogram
    • Ledningens genomgång

    Övervakning, mätning, analys och utvärdering

    Organisationen måste övervaka, mäta, analysera och utvärdera miljöprestanda. Den måste bestämma vad som behöver övervakas och mätas och, i tillämpliga fall, metoderna för övervakning, mätning, analys och utvärdering för att säkerställa giltiga resultat. Det måste fastställa kriterierna för vilka miljöprestanda och dess lämpliga indikatorer ska utvärderas. Det måste också bestämmas när övervakning och mätning ska utföras och när resultaten från övervakning och mätning analyseras och utvärderas. Organisationen måste se till att kalibrerad eller verifierad övervaknings- och mätutrustning används. Organisationen måste kommunicera relevant information om miljöprestanda både internt och externt, vilket identifieras i sina kommunikationsprocesser och enligt vad som krävs av dess efterlevnadskrav. Organisationen måste behålla lämplig dokumenterad information som bevis på övervakning, mätningar, analyser och utvärderingsresultat.

    Utvärdering av efterlevnad

    Organisationen ska upprätta, införa och underhålla den eller de processer som behövs för att utvärdera efterlevnad av bindande krav. 

    Organisationen ska:

    • Fastställa frekvensen för utvärdering av efterlevnad
    • Utvärdera efterlevnad och vid behov vidta åtgärder
    • Underhålla kunskap om, och förståelse för efterlevnadsstatus
    • Organisationen ska bevara dokumenterad information som belägg för resultaten av utvärdering av efterlevnad.

    Intern revision

    Organisationen ska med planerade intervall genomföra interna revisioner för att få information om huruvida miljöledningssystemet, överensstämmer med:

    • Organisationens egna krav på sitt miljöledningssystem
    • Att kraven i denna standard har införts och underhållits på ett ändamålsenligt sätt

    Internt revisionsprogram

    Organisationen ska upprätta, införa och underhålla ett eller flera interna revisionsprogram, vilket innefattar frekvens, metoder, ansvar, planeringskrav och rapportering av interna revisioner.

    När det interna revisionsprogrammet upprättas ska organisationen beakta de berörda processernas betydelse för miljön, ändringar som påverkar organisationen och resultaten från tidigare revisioner.

    Organisationen ska:

    • Definiera revisionskriterier och omfattning för varje revision
    • Välja revisorer och genomföra revisioner på ett sätt som säkerställer revisionsprocessens objektivitet och oberoende
    • Säkerställa att revisionsresultaten rapporteras till relevanta ledningsfunktioner
    • Organisationen ska bevara dokumenterad information som visar genomförandet av revisionsprogram och revisionsresultat

    Ledningens genomgång

    Högsta ledningen ska med planerade intervall ha en genomgång av organisationens miljöledningssystem för att säkerställa systemets fortsatta lämplighet, tillräcklighet och verkan.

    Ledningens genomgång ska innefatta beaktande av eller förändringar i:

    • Status för åtgärder som beslutats vid ledningens tidigare genomgångar
    • Externa och interna frågor som är relevanta för miljöledningssystemet
    • Intressenters behov och förväntningar, inklusive bindande krav
    • Dess betydande miljöaspekter
    • Risker och möjligheter
    • I vilken utsträckning organisationens miljömål har uppnåtts
    • Information om organisationens miljöprestanda, vilket innefattar trender i fråga om:
      - Avvikelser och korrigerande åtgärder
      - Resultat från övervakning och mätning
      - Efterlevnad av bindande krav
      - Revisionsresultat
      - Resursers tillräcklighet
      - Relevant kommunikation från intressenter, inklusive klagomål
      - Beakta förbättringsförslag och möjligheter till förbättring

    Resultatet av ledningens genomgång ska omfatta

    • Slutsatser om miljöledningssystemet är fortsatt lämpligt, tillräckligt och verkningsfullt
    • Beslut som rör möjligheter till ständig förbättring
    • Beslut som rör behov av ändring av miljöledningssystemet, inklusive resurser
    • Åtgärder, om så behövs, när miljömål inte uppnåtts
    • Möjligheter att förbättra integrering av miljöledningssystemet i andra verksamhetsprocesser, om så behövs
    • Eventuella konsekvenser för organisationens strategiska inriktning
    • Organisationen ska bevara dokumenterad information som visar resultaten av ledningens genomgångar

    Avsnitt 10 kräver att organisationer ska bestämma och identifiera möjligheter till förbättring av sitt miljöledningssystem. Kravet på kontinuerlig förbättring har utökats för att säkerställa att miljöledningssystemet är lämpligt och tillräckligt - liksom dess effektivitet - beaktas mot bakgrund av förbättrad miljöprestanda över tiden. Organisationen ska överväga resultaten från analys och utvärdering av miljöprestanda, utvärdering av efterlevnad, interna revisioner och ledningsgranskning när åtgärder vidtas för att förbättra sitt miljöledningssystem. Exempel på förbättringar är korrigerande åtgärder, ständig förbättring, genombrott, innovation och omorganisation.

    Påverkansfaktorer till förbättringsarbete inkluderar:

    • Övergripande ledarskapsengagemang för miljöledning - fastställande av miljövision eller företagspolicy
    • Medarbetarnas totala engagemang - för att ta itu med miljöproblem och följa miljöpolicy och dit hörande bestämmelser
    • Utbildning - anställda ska utbildas i färdigheter som krävs för att uppfylla sitt miljöansvar och uppnå sina miljömål
    • Gröna produkter/processdesign - utformar produktionsprocesser och produkter på ett sådant sätt att konstruktionen har en minimal negativ inverkan på miljön
    • Leverantörshantering - Miljöprestanda som används som ett av kriterierna vid val av leverantör
    • Mätning - objektiva mätningar fastställda för att mäta nivåer på miljöprestanda
    • Informationshantering - Miljöinformation måste uppfylla fyra huvudkriterier, dvs tidslinjer, tillgänglighet, noggrannhet och relevans

    Yttre faktorer som påverkar miljöledningssystemets förbättringspotential enligt kraven enligt standarden 14001 är följande:

    • Yttranden och slutsatser från berörda parter om miljöprestanda tillsammans med klagomål från samhället
    • Marknadskrav och kundklagomål
    • Lagliga krav på miljöskydd
    • Möjligheten att erhålla delvis eller fullt ekonomiskt stöd eller subventioner för miljöledningssystemets förbättringsarbete
    • Nya lagkrav som träder i kraft
    • Behov av administrationsenheter
    • Certifierings krav

    Avsnittet avhandlar:

    • Avvikelse och korrigerande åtgärd
    • Ständig förbättring

    Avvikelse och korrigerande åtgärd

    Organisationen ska fastställa möjligheter till förbättring och genomföra erforderliga åtgärder för att uppnå avsedda resultat med sitt miljöledningssystem. När en avvikelse inträffar ska organisationen:

    1. Reagera på avvikelsen, och i tillämplig utsträckning genom att:

    • Vidta åtgärder för att hantera och korrigera den
    • Hantera konsekvenserna, inklusive att mildra negativ miljöpåverkan

    2. Utvärdera behovet av åtgärder för att eliminera orsakerna till avvikelsen, så att den inte inträffar på nytt eller på annat håll, genom att:

    • Granska avvikelsen
    • Fastställa orsakerna till avvikelsen
    • Undersöka om liknande avvikelser finns eller skulle kunna inträffa

    3. Utvärdera behovet av åtgärder för att eliminera orsakerna till avvikelsen, så att den inte inträffar på nytt eller på annat håll, genom att:

    • Granska vilken verkan genomförda korrigerande åtgärder har haft,
    • Göra ändringar i miljöledningssystemet om det är nödvändigt

    Korrigerande åtgärder ska vara lämpliga i förhållande till betydelsen av effekterna av de påträffade avvikelserna, inklusive miljöpåverkan.

    Organisationen ska bevara dokumenterad information som visar:

    • Granska vilken verkan genomförda korrigerande åtgärder har haft
    • Göra ändringar i miljöledningssystemet om det är nödvändigt

    Ständig förbättring

    Organisationen ska, för att förbättra miljöprestandan, ständigt förbättra lämpligheten, tillräckligheten och verkan av sitt miljöledningssystem.

    Frekvens, omfattning och tidskala för åtgärder till stöd för ständig förbättring fastställs av organisationen.

    • Word Ledningens genomgång - Miljöledningssystem 2025
      Ladda ner
    • Word Metodstöd riskhantering - Miljöledningssystem 2025
      Ladda ner
    • Word Miljöplan 2025
      Ladda ner
    • Word Rapport avvikelse och korrigerande åtgärd - Miljöledningssystem 2025
      Ladda ner
    ISO 14001 - Ledningssystem för miljö

    Specifikation

    • ISO 14001 - Miljöledning
    • 36
    • Guide
    • 14
    • Word
    Välj din plan

    Med vårt abonnemang får du obegränsad tillgång till alla våra dokument och guider