Expertkategorier

Franchise

Fråga :
Hur fungerar franchise?
Svar :

Den som har ett franchiseföretag använder annans varumärke och redan beprövade erfarenhet inom ramen för sitt företag. Det har fördelen att varumärket redan är känt och att det därmed finns en inarbetad kundkrets. Inte sällan behöver franchisetagaren (den som ges tillstånd att använda varumärket) genomgå en utbildning eller erhålla någon form av certifiering. Franchisetagaren behöver också betala avgifter/ersättning för att få använda varumärket i sin egen näringsverksamhet. Franchisetagarens frihet att själv bestämma över näringsverksamheten är begränsad eftersom alla butiker/företag inom ramen för franchisekonceptet ska bedrivas på ett enhetligt sätt.

Fråga :
Vad skiljer franchise från andra företag?
Svar :

Den som åtar sig att vara franchisetagare startar en verksamhet som redan är beprövad. Det finns därmed ett existerande produktsortiment, marknadsföringskanaler samt kanaler för inköp m.m. Det är en trygghet för många. Franchisetagaren måste betala avgifter eller annan ersättning för att få nyttja franchisegivarens varumärke.

Fråga :
Kan franchisetagaren ha nytta av andra företag inom samma franchisekedja?
Svar :

Ja, detta är en fördel med att vara franchisetagare. Inom nätverket får franchisetagaren kontakt med branschkollegor som ägnar sig åt samma verksamhet. Det finns därmed möjlighet att diskutera framgångsstrategier m.m.

Fråga :
Vilka nackdelar finns det vid franchise?
Svar :

Som franchisetagare måste du leva upp till de krav som franchisegivaren/huvudmannen ställer, exempelvis i fråga om sålda kvantiteter, prissättning m.m. Som franchisetagare är du inte fri att bestämma om sådant som egenföretagare i regel själva kan bestämma om, såsom öppettider, arbetstider, sortiment m.m. Detta innebär en minskad frihet för dig som vill driva eget i form av franchising.

Fråga :
Vad innebär franchising?
Svar :

Franchising är en avtalsform där den ena parten, franchisegivaren, redan har ett färdigt koncept med varumärke, produkter, affärsidé etc. som den andra parten, franchisetagaren, får använda mot en avgift. Franchiseavgiften består normalt av en startavgift som därefter följs av en löpande avgift till franchisegivaren. Samtliga franchisetagare framstår ut mot kunden som ett och samma företag. Exempel på franchising är McDonalds och 7-Eleven.

Att ingå ett franchiseavtal kräver ett noggrant förarbete där parterna noga går igenom exakt hur avtalet ska utformas och vad det ska innehålla. För att underlätta detta arbete har franchisegivaren en lagstadgad skyldighet att i god tid innan avtalet ingås lämna viss information enligt lagen om franchisegivares informationsskyldighet.