Alla mallar
- Alla mallar 147
- Företagsmallar 146
Företagsmallarna omfattar sådant som efterfrågas av företag. Med hjälp av de mallarna kan ditt företag hantera anställningsavtal, budgetar, tidrapporter och mycket annat. Dessutom finner du ett omfattande innehåll inom bland annat affärsjuridik och styrelsearbete.
- Affärsjuridik & Avtal 48
Crona DokuMera tillhandahåller mallar och avtal som är standardiserade och därför ej branschspecifika. Vid situationer som kräver anpassning av dokumenten till verksamhetskritiska situationer krävs expertkontakt för att säkerställa att dokumenten är korrekt anpassade för den unika situationen.
Crona DokuMera samarbetar med ett stort antal experter inom ett flertal olika områden. Du finner dem under "Sakkunnig expertis" i menyn till vänster
- Bolagsordning 1
I ett aktiebolag ska det finnas en bolagsordning, redan i stiftelseurkunden, när bolaget bildas.
Bolagsordningen är lagstiftarens minimikrav för grundläggande överenskommelser mellan aktieägarna om hur bolaget ska bedriva sin verksamhet. Räkenskapsår, storlek på styrelse och vilket namn verksamheten ska bedrivas i är exempel på vad som måste finnas med i en bolagsordning.
- Bolagsstämma 2
Bolagsstämma eller årsstämma är det högsta beslutande organet i ett aktiebolag. I ett aktiebolag ska aktieägarna samlas minst en gång om året. Från och med år 2006 benämns ett bolags årliga ordinarie bolagsstämma för årsstämma.
Ordförande på bolagsstämman bör vara en person som är kunnig i aktiebolagsrätt, insatt i bolaget och väl förtrogen med röstförfaranden och god mötesteknik.
- Årsstämma 2
Årsstämma är ett årligt möte för medlemmar i ett parti eller förening eller för aktieägare i ett aktiebolag och ska hållas senast sex månader efter räkenskapsårets slut. Stämman väljer bl.a. styrelse och revisorer samt beslutar hur bolagets vinst eller förlust ska disponeras.
För ett aktiebolag benämndes årsstämman bolagsstämma fram till 2005-12-31. Ännu benämns en extrainsatt stämma för bolagsstämma medan den ordinarie stämman benämns årsstämma.
- Årsstämma 2
- Filial 2
En filial (underavdelning till ett företag) används ofta för att expandera in på nya marknader, t.ex. i andra länder, då man inte vill starta ett dotterbolag.
Ett utländskt företag som vill bedriva näringsverksamhet i Sverige utan att registrera ett dotterbolag, ska normalt registrera en filial. En filial är ett utländskt företags avdelningskontor med självständig förvaltning i Sverige. Filialerna ses som vanliga svenska aktiebolag och måste förhålla sig till alla svenska lagar och regler, bl.a. måste det finnas en verkställande direktör (VD) för filialen.
Ett och samma företag får bara ha en filial i Sverige och dessa räknas inte som en egen juridisk person.
- Fullmakt 3
Fullmakt innebär att man har rätt att företräda en annan part.
Den som fått fullmakten får genom fullmakten samma rättigheter som den som givit fullmakten. Rätten kan vara begränsad till visst ämnesområde, till visst ärende eller till viss tid. Om fullmakten inte är tidsbegränsad gäller den tills den återkallas.
Den som ger fullmakten kallas fullmaktsgivare eller huvudman; den som får fullmakten kallas fullmaktstagare eller fullmäktig.
De rättshandlingar som fullmaktstagaren företar blir bindande för huvudmannen. Ett exempel på en fullmakt är generalfullmakt.
- Företagsöverlåtelse 8
En företagsöverlåtelse kan ske på två sätt. Det ena innebär att köparen endast köper samtliga eller delar av ett företags tillgångar. Detta kallas för rörelseöverlåtelse eller inkråmsaffär. Det andra sättet innebär att köparen köper hela eller en del av företaget genom att han eller hon köper aktier. Detta kallas för aktieöverlåtelse.
Ett företagsköp är en omfattande process oavsett storleken på förvärvsobjektet. Det är av väsentlig betydelse att en god planering finns och att experter deltar.
- Avsiktsförklaringar 1
Föravtal är ett avtal eller ett löfte om att i framtiden ingå avtal. Är föravtalets innehåll så preciserat och fullständigt att det framtida innehållet i huvudavtalet någorlunda kan fastställas är föravtalet som huvudregel bindande. Håller avtalsparten då inte det han eller hon lovat i föravtalet kan denne bli ställd till ansvar, ibland t.o.m. skadeståndsskyldig.
Vid större och mer omfattande avtal såsom företagsförvärv används ofta ett letter of intent som ett slags föravtal. Skillnaden mellan föravtal och letter of intent är att föravtalet ger uttryck för ett beslut att sluta avtal i framtiden medan ett letter of intent bara ger uttryck för en avsikt att ingå avtal i framtiden.
- Avtal aktieöverlåtelse 4
Vid köp av aktier är det bra att upprätta ett köpeavtal som reglerar överlåtelsen, ett så kallat aktieöverlåtelseavtal. Det bör bland annat reglera vilka förpliktelser säljaren har, vad köparen kan förväntas få för pengarna samt en skadeståndsklausul om något skulle gå fel etc.
Priset (marknadsvärdet) på en marknadsnoterad aktie framgår av den aktuella börskursen. En avräkningsnota är en skriftlig handling som upprättas vid köp eller försäljning av aktier och andra värdepapper medan ett aktiebrev är ett bevis på att någon har andelsrätt i ett aktiebolag. Apport innebär att en person (fysisk eller juridisk) får teckna aktier i ett aktiebolag mot att han eller hon skjuter till apportegendom (fastigheter, varulager och liknande).
- Avtal rörelseöverlåtelse 1
Vid en rörelseöverlåtelse eller inkråmsaffär köps själva rörelsen i ett företag, t.ex. materiella anläggningstillgångar (maskiner, kontorsmöbler, varulager), immateriella rättigheter (varumärken) och andra rättigheter (olika typer av avtal).
Vid en överlåtelse kan köparen betala helt eller delvis, genom att ta över vissa skulder och andra förpliktelser som är kopplade till de tillgångar som köps.
- Tillskott 3
Tillskott från aktieägare är en form av kapitalökning genom att pengar eller andra tillgångar förs in i bolaget, t.ex. kan en fordran på bolaget efterskänkas. Ett aktieägartillskott kan vara ett alternativ till nyemission av aktier och är vanligast när ett företag kommit på obestånd, eller riskerar att komma på obestånd.
Ett aktieägartillskott kan vara ovillkorat eller villkorat. Ett ovillkorat aktieägartillskott är permanent, ett villkorat aktieägartillskott ställer däremot krav på bolagets aktieägare att bolaget ska betala tillbaka pengarna när det återigen har en god och stabil ekonomi.
- Avsiktsförklaringar 1
- Immateriella rättigheter 4
I många verksamheter finns det immateriell egendom som på olika sätt kan vara skyddsvärd. Det kan exempelvis vara fråga om uppfinningar, hemlig information om företagets tillverknings- eller produktionsprocesser eller om viss design. Oavsett vilken typ av skydd du behöver har vi mallarna du behöver inom områdena upphovsrätt, patent och uppfinning, företagshemligheter, varumärke och mönsterskydd. Du kan läsa mer om varje immateriell rättighet i respektive underkategori nedan.
- Avtal för film, böcker, musik och bild 1
Medierätten, eller Entertainment law som det också kallas, omfattar ett flertal områden däribland musik, film, tidningar och Internet. Det är ett område som går in i flera olika områden inom juridiken som immaterialrätt, marknadsrätt och arbetsrätt. I dagens mediesamhälle blir antalet medier att kommunicera genom allt fler, likaså växer antalet användare av medierna. Det är då viktigt att känna till vilka lagar och regler som gäller vid exempelvis publicering av text eller bilder.
- Företagshemligheter 1
Det kan av konkurrensskäl vara mycket betydelsefullt att skydda eller hemlighålla viss företagsspecifik information. I många fall kan skydd för information närmast vara en förutsättning för att en verksamhet överhuvudtaget ska kunna bedrivas.
Du har möjlighet att skydda information i ditt företag enligt reglerna i lagen om företagshemligheter, men sådant skydd uppstår inte automatiskt. Det ankommer på dig som innehavare av informationen att vidta särskilda åtgärder. Vi har mallarna du behöver för att förstå vilka åtgärder du behöver vidta för att skydda informationen i din verksamhet.
- Varumärke 2
Det lagliga perspektivet på varumärke har primärt två utgångspunkter vilka berör ursprungstanken. En företagare skall inte behöva bli utsatt för förväxling med ett annat företags produkter (s.k. varumärkesintrång) och konsumenter skall inte bli vilseledda om varornas ursprung.
Därför finns möjligheter att få ensamrätt för ett varumärke. Denna ensamrätt får dock inte inskränka samtligas rätt att använda vissa termer och begrepp, detta benämns ”frihållningsbehov”.
Varukännetecken kan även licensieras, d.v.s. varumärkesinnehavaren kan upplåta nyttjanderätten att använda kännetecknet till annan näringsidkare . Oftast utgör en sådan licens endast en del av ett mer omfattande avtal som också innehåller t.ex. bestämmelser om licens av patent och/eller know-how samt föreskrifter om den ifrågavarande produktens egenskaper och kvalitet.
- Avtal för film, böcker, musik och bild 1
- Inköp och försäljning 10
Inköp och försäljning är två av de viktigaste funktionerna i ett företag.
Inköpsfunktionen är av avgörande betydelse för ett företags lönsamhet då inköpsandelen i förhållande till omsättningen ständigt ökar och numera ligger över 50 %. Rätt fattade inköpsbeslut kan därför vara skillnaden mellan vinst och förlust.
Vid försäljning kan ansvaret ligga på säljare, återförsäljare, agenter etc. Försäljning kan bedrivas som partihandel och detaljhandel men även som direktförsäljning och postorder. Försäljningen kan sägas vara en del av företagets marknadsföring och övriga marknadsföringsaktiviteter kan ses som ett direkt eller indirekt stöd för försäljningen.
- Agentavtal och återförsäljare 3
Agentavtal är ett avtal där agenten exempelvis säljer en tillverkares produkter till butiker, i eget namn och där han eller hon bara förmedlar order - inte de fysiska varorna eller produkterna. En agent får vanligtvis provision på det förmedlade värdet.
Återförsäljaravtal är ett avtal mellan till exempel en detaljist eller grossist och en tillverkare eller importör.
Några viktiga punkter som bör ingå i ett agentavtal är:
- beskrivning av de ingående parterna - syftet med avtalet och vilka de ingående produkterna är - på vilket geografiskt område som agenten ska verka - agentens uppgift och befogenheter - hur agentens ersättning beräknas - konkurrensklausul
- Force majeure 2
Med force majeure avses en oförutsedd händelse av extraordinärt slag som utesluter möjligheten att fullgöra en avtalad prestation. Till dessa händelser brukar räknas krig, upplopp, strejk, naturkatastrof, brand, exportförbud m.m. som omöjliggör för en part att fullfölja sina åtaganden.
Avtal förses ofta med en force majeure-klausul och brukar innehålla bestämmelser om fullgörande av prestation efter force majeures upphörande, eller föreskrifter om rättighet att säga upp avtalet när force majeure varit i kraft en förutbestämd tidsperiod. Den engelska termen för force majeure är vis major.
- Franchising 1
Franchising innebär att man hyr ut sitt företags affärsidé men rent ägarmässigt är franchisetagaren oberoende av franchisegivaren.
Samarbetet styrs av ett avtal som reglerar på vilket sätt konceptet skall användas. En handbok beskriver den erfarenhet och kunskap som lett till att konceptet lyckats samt riktlinjer för hur franchisetagaren skall förhålla sig i olika situationer. Franchising kan tillämpas inom så gott som varje område av vårt näringsliv, där försäljning av varor, tjänster och/eller service förekommer.
- Köp och försäljning av varor och tjänster 3
Varor delas in i dels kapitalvaror, alltså varor som är tänkta att användas under en längre tidsrymd, som verktyg, maskiner, byggnader, kylskåp och bilar, dels konsumtionsvaror, som förbrukas genom sin användning och hit räknas bl.a. livsmedel, läkemedel och bränslen.
Vid köp och försäljning av varor kan man också prata om lös egendom och fast egendom. Fast egendom är mark med eller utan byggnader på. Lös egendom (eller lösöre) är lösa saker som bilar, råvaror, smycken, pengar, livsmedel m.m. Även byggnader på annans mark, bostadsrätter, aktier, värdepapper och rättigheter räknas som lös egendom.
Köp och försäljning av tjänster handlar oftast om inhyrning av konsulter. Konsult är en sakkunnig person som åtar sig särskilda tillfälliga uppdrag, ofta i form av rådgivare. Detta kan ge ett företag expertkunskap inom ett område där man behöver det.
- Underleverantör 1
Legotillverkning innebär att ett industriföretag (huvudentreprenör eller totalentreprenör) låter en underleverantör (underentreprenör) tillverka vissa av företagets produkter eller komponenter i företagets produkter. Beställning av legoarbeten (halvfabrikat) kallas för legoinköp. Legotillverkade produkter utgörs vanligen av inmonteringsdetaljer i beställarens produktion.
- Agentavtal och återförsäljare 3
- IT-avtal 1
IT-marknaden blir alltmer komplex, vilket har inneburit att ett flertal olika avtalstyper har uppstått. Dessa kan exempelvis avse avtal om utveckling, drift, underhåll, molntjänster och programvarulicenser.
Det saknas i det närmaste lagstiftning avseende IT-avtal, vilket innebär att det avtal som upprättas mellan parterna kommer att vara avgörande för vilka rättigheter och skyldigheter som ska gälla mellan parterna. Det är därför av stor vikt att ägna utformningen av avtalet stor omsorg.
DokuMera har utvecklat ett antal IT-rättsavtal som kan utgöra en grund vid den närmare utformningen av avtalet. Det kan vara klokt att ta kontakt med en sakkunnig inom IT för att säkerställa att särskilt viktiga frågor regleras på ett väl avvägt sätt, eftersom brister i avtalskonstruktionen kan få stora konsekvenser för verksamheten.
- Konsultavtal 3
Ett företag kan ta in konsulter av olika anledningar. En konsult är specialist inom ett område som exempelvis ekonomi, juridik eller teknik och anlitas ofta för ett tidsbegränsat uppdrag. Konsulten kan anlitas just för sina specialistkunskaper, men idag är det också vanligt att företag anlitar konsulter istället för att själva anställa personal. Fördelen med det är att konsultuppdraget är lättare att avsluta än en anställning.
En konsult kan antingen vara egenföretagare eller anställd av ett konsultföretag.
- Licensavtal 1
Det är vanligt att ett företag exploaterar sina företagshemligheter, alltså sin know-how, genom att ge ett eller flera andra företag licens (nyttjanderätt) till dessa immateriella rättigheter (t.ex. patent, mönsterrätt, eller varumärke) För att få utnyttja rättigheterna krävs erläggande av en licensavgift, t.ex. royalty, eller annan ersättning.
Vanligen omfattar sådana licensavtal också know-how som inte är hemlig men lämplig att utnyttja i sammanhanget. Har en licenstagare givits ensamrätt att utnyttja rättigheten, talar man om en exklusiv licens till skillnad från enkel licens.
- Know-how 1
Det kunnande, den kännedom, den erfarenhet och den sakkunskap som finns inom ett företag och som är användbart i näringslivet kallas ofta för know-how och utgör en del av företagets humankapital. Know-how är en immateriell tillgång och kan således licensieras.
Ett licensavtal avseende know-how avser en upplåtelserätt för tillgångar av informationskaraktär såsom ritningar, formler, tester, kundregister, industriella processer, affärsmetoder, manualer, administrativa rutiner och dataprogram. Licensavtalet kan vara antingen exklusivt eller inte. Det är även möjligt att inkludera upphovspartens varumärke i licensavtalet.
Kännetecknande för know-how är att informationen inte är allmänt känd. En central fråga i avtalsförhandlingarna för licensgivarens del är att avtalet innehåller villkor om licenstagarens skyldighet att hålla information hemlig.
- Know-how 1
- Samarbete 3
Att företag samarbetar med varandra är inget ovanligt. För framförallt mindre företag kan det vara av intresse att samarbeta med andra mindre företag för att vara konkurrenskraftigare i exempelvis en upphandling.
Samarbeten som sätter sätter konkurrensen ur spel, som exempelvis karteller, är däremot inte tillåtet.
- Sekretess 5
Vid sekretess råder förbud att röja en uppgift, vare sig det sker muntligen (det vi brukar kalla tystnadsplikt) eller skriftligen.
Inom ett företag kan det finnas känsliga uppgifter som inte får spridas vidare av t.ex. konkurrensskäl. Genom att skriva på ett sekretessavtal förbinder man sig genom ett sekretessåtagande att inte avslöja detaljer om det som avtalet gäller till en utomstående part. Man kan också sätta in en sekretessklausul i t.ex. franchiseavtal, anställningsavtal m.m. för att skydda företagets intressen.
- Anställd 3
De allra flesta företag har någon form av företagshemligheter. För att minska risken att konfidentiell information läcker ut till konkurrenter och andra obehöriga kan det vara lämpligt att låta vissa arbetstagare skriva under ett sekretessavtal. Detta för att skydda företaget och anmana den anställde att alltid tillvarata arbetsgivarens intressen. Om avtalet bryts kan den anställde åläggas att betala böter.
Om en anställde avslöjar företagshemligheter för en myndighet eller annat behörigt organ i syfte att avslöja brott, med fängelse som påföljd, eller något som kan anses som allvarliga missförhållanden i företaget anses detta inte som ett obehörigt angrepp och leder heller inte till några påföljder. Inte heller om någon i god tro röjer företagshemligheter ses det som ett brott mot sekretessen.
- Utlämnande 1
För utlämnaren av känslig information är det mycket viktigt att upprätta ett sekretessavtal för att skydda sig mot att mottagaren yppar företagshemligheter till obehörig part.
Även om muntliga sekretessavtal är giltiga är det viktigt ur bevissyfte att upprätta ett skriftligt och bevittnat sekretessavtal. Av avtalet skall det tydligt framgå vilka parter avtalet omfattar samt vad det är som skall anses vara konfidentiell information.
Mottagare av sekretessbelagd information som bryter mot sekretessavtalet kan komma att bli skadeståndsskyldig till utlämnaren.
- Ömsesidig 1
Ibland lämnar båda parterna vid ett samarbete ut känslig information till varandra. Här gäller det att upprätta ett ömsesidigt sekretessavtal.
Genom ett ömsesidigt sekretessavtal förbinder parterna att inte yppa eller utnyttja känslig information som dessa får tillgång till under exempelvis ett samarbete. Ett muntligt avtal är gällande men ett skriftligt avtal väger tyngre som bevis i de fall en tvist uppstår.
Formkraven på det ömsesidiga sekretessavtalet är att det bland annat skall framgå mellan vilka parter som avtalet gäller, vilken information det är som skall hållas hemlig samt hur länge avtalet gäller.
- Anställd 3
- Starta företag 1
När du ska starta eget bör du fundera över vilken bolagsform du ska välja för att du och ditt företag ska få de bästa förutsättningarna. Vilken bolagsform du väljer är avgörande för om du anses som anställd i företaget eller inte. Det påverkar också beskattningen av företagets inkomster. En viktig faktor att ta i beaktande när man väljer bolagsform är ägarnas ansvar som skiljer sig väsentligt mellan de olika företagsformerna.
- Bildande av aktiebolag 1
Bildande av aktiebolag sker genom att en eller flera personer (stiftare) på en konstituerande bolagsstämma upprättar en stiftelseurkund samt väljer en första styrelse och revisorer. Stiftelseurkunden ska bl.a. innehålla förslag till bolagsordning (grundläggande regler för ett visst aktiebolag), hur stort aktiekapital bolaget ska ha och pris för varje aktie.
Ett privat aktiebolag måste ha minst 25 000 kr i aktiekapital och ett publikt 500 000 kr. Aktiekapitalet kan även bestå av apportegendom (fastigheter, varulager och liknande). Om Bolagsverket godkänner bolagsordningen (den får inte strida mot aktiebolagslagen) registreras sedan aktiebolaget i aktiebolagsregistret.
- Bildande av aktiebolag 1
- Tvist och konkurs 5
Vid tvist och konkurs är konkurs ett rättsligt förfarande som innebär att i princip alla tillgångar som en skuldsatt (satt på obestånd) fysisk eller juridisk person har, tas om hand för betalning av samtliga skulder. Tingsrätten fattar beslut om konkurs varvid en konkursförvaltare tar över beslutsfattandet om de kvarvarande tillgångarna.
Vid tvist som rör civilrättsliga frågor (alltså tvistemål), t.ex. avtalstvister prövas dessa vid en allmän domstol. Tvistemål är antingen dispositiva, d.v.s. sådana där förlikning är tillåten eller indispositiva, där parterna inte fritt kan disponera över det man tvistar om. Skriftliga avtal gör det lättare att bevisa vem som sagt vad varför man bör göra upptecknanden av dessa till en vana.
- Alternativa tvistelösningar 1
Det finns andra sätt att lösa en tvist än att låta en domstol avgöra den. Några exempel härpå är medling och skiljeförfarande. För konsumenter finns särskilda regler avseende vissa typer av alternativa tvistelösningar.
I den här kategorin finner du de mallar du behöver för alternativ tvistlösning.
- Skiljeförfarande 1
Skiljeförfarande (eller skiljedom) är avgörande av en rättslig tvist genom skiljemän, en form av privat rättsskipning. Ett skiljeförfarande är inte offentligt och går oftast snabbare än tvister vid allmän domstol (högst sex månader). Skiljemännen är ofta advokater som är särskilt specialiserade på det aktuella området, men de kan också vara domare.
Parterna kan avtala om att en tvist ska avgöras enligt regler utfärdade av Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut, istället för enligt lagen om skiljeförfarande. I sådana förfaranden utses bara en skiljeman, vilket gör förfarandet billigare. Det går i regel inte att överklaga en skiljedom, såvida detta inte har bestämts i samband med det avtal som innehåller en skiljeklausul.
- Skiljeförfarande 1
- Tvist i domstol 4
Vid tvist i domstol tar en tingsrätt upp ett ärende som parterna inte kunnat komma överens om själva, detta kallas då ett tvistemål. Tvistemålen är antingen dispositiva, d.v.s. sådana där förlikning är tillåten eller indispositiva, där parterna inte fritt kan disponera över det man tvistar om.
En normal kommersiell tvist där tvisteföremålets värde överstiger en miljon kronor tar ofta 2-4 år eller mer i tingsrätten och ytterligare ett par år i hovrätten. Innan tvisten slutligen avgjorts får man räkna med att det kan ta 5-9 år. Det blir på sikt också väldigt dyrt och därför är det att rekommendera att sätta in en skiljeklausul i ett avtal, då ett skiljeförfarande (skiljedom) är både tids- och kostnadseffektivare.
- Fullmakt 3
Fullmakt innebär att man har rätt att företräda en annan part.
Den som fått fullmakten får genom fullmakten samma rättigheter som den som givit fullmakten. Rätten kan vara begränsad till visst ämnesområde, till visst ärende eller till viss tid. Om fullmakten inte är tidsbegränsad gäller den tills den återkallas.
Den som ger fullmakten kallas fullmaktsgivare eller huvudman; den som får fullmakten kallas fullmaktstagare eller fullmäktig.
De rättshandlingar som fullmaktstagaren företar blir bindande för huvudmannen. Ett exempel på en fullmakt är generalfullmakt.
- Fullmakt 3
- Alternativa tvistelösningar 1
- Ägaravtal 1
Ägaravtal är avtal som reglerar rättigheter och skyldigheter mellan delägare i olika associationsrättsliga enheter. Den vanligaste formen av ägaravtal är aktieägaravtal eller kompanjonsavtal.
Vid upprättandet av ett ägaravtal tvingas ägarna att tänka igenom alla tänkbara situationer som kan uppstå i och med ägandet. Denna process är av vikt, då den kan reducera frågeställningar och problem som kan komma att påverka det framtida ägandet.
- Aktieägaravtal 1
Ett aktieägaravtal är ett avtal mellan ägarna i ett bolag och reglerar verksamheten samt fastställer styrelsernas sammansättning, bolagets högsta ledning, finansiering och försäljning av aktier. Några viktiga punkter som bör finnas med är:
- vilka som är ingående delägare - bolagets ändamål - vad som gäller för bolagsstämma och styrelse - arbetsfördelning mellan delägare - fördelning av ev. överskott - hur aktierna ska värderas
Aktieägaravtalet är ett avtal mellan privatpersoner och därför gäller avtalslagen, men däremot inte aktiebolagslagen. .
- Aktieägaravtal 1
- Bolagsordning 1
- Affärsplan 1
Affärsplanen är ett levande dokument som förändras över tiden. Det är ett internt verktyg som hjälper dig både när du är i processen att starta upp din verksamhet och när du vill vidareutveckla din befintliga verksamhet. Du kan även använda valda delar av affärsplanen vid externa kontakter.
Affärsplanen ska bland annat innehålla information om verksamhetskritiska faktorer så som marknad, konkurrenter och behovet av kapital.
- Brandskydd 1
Brandskydd är förebyggandet av uppkomst och spridning av bränder. Lagen om skydd mot olyckor ställer krav på att en arbetsplats har ett fullgott brandskydd.
Syftet med brandskyddet är att göra arbetsplatsen säker och trygg för personal, besökare och omgivning samt att trygga företagets anläggningstillgångar. För att uppnå syftet krävs ett systematiskt brandskyddsarbete, som bör dokumenteras.
- Brott 6
Med brott avses en gärning som är belagd med straff enligt lag eller annan författning. Det är framför allt brottsbalken som innehåller bestämmelser om straff, men även specialstrafflagar innehåller regler om straff. Det är domstolen som avgör om du kommer att dömas för ett utfört brott. En domstol får inte utdöma straff om det inte finns uttryckligt stöd för det i lag eller annan författning.
Det är inte ovanligt att det begås brott på arbetsplatsen. En del verksamheter är dessutom särskilt utsatta. I den här kategorin finner du mallar där kan du läsa mer om hur du ska agera när ett brott har inträffat på arbetsplatsen, men också hur du kan upptäcka, förebygga och hantera brott på arbetsplatsen.
- Interna brott/medarbetarbrott 6
Brott som begås inom företag, organisationer eller myndigheter utgör så kallade medarbetarbrott och drabbar vart tredje företag i Sverige. Medarbetarbrott är ofta av ekonomisk art såsom bokföringsbrott, förskingring, insiderbrott, stöld, trolöshet m.m.
Den totala kostnaden för dessa brott kan vara mycket hög och kan i extrema fall förhindra företagets långsiktiga överlevnad. Arbetet med att minska riskerna för brott inom företaget kan ske på olika sätt. En satsning på att kommunicera ut företagets uppförandekoder och värdegrunder kan påverka brottsligheten. Dessutom är det tillfället som gör brottet, så effektiva system och rutiner minskar riskerna för brott.
En tydlig process hur företaget arbetar med att förhindra (prevention), upptäcka (detektion) och åtgärda (reaktion) uppkomna problem minskar riskerna för medarbetarbrott och spar potentiellt betydande kostnader.
- Policydokument 2
En policy är en avsiktsförklaring och utgör riktlinjer för att styra beslut och uppnå önskade resultat och mål. Policyer skiljer sig från lagtexter då en lagtext kan förbjuda och förhindra ett visst beteende eller en viss handling medan en policy endast vägleder mot de handlingar som troligast ger önskat resultat.
- Visselblåsning 4
Enligt lagen om särskilt skydd mot repressalier för arbetstagare som slår larm om allvarliga missförhållanden (visselblåsarlagen) har arbetstagare rätt att rapportera oegentligheter i verksamheten utan att drabbas av repressalier. Det kan vara fråga om att rapportera iakttagelser som gäller beteenden som bedöms kunna vara oetiska eller olagliga.
När en arbetstagare rapporterar enligt visselblåsarlagen har han eller hon rätt att vara hemlig när ärendet utreds, om ingen undantagssituation föreligger.
- Policydokument 2
- Interna brott/medarbetarbrott 6
- Compliance 11
Riskerna med att driva företag är höga idag. Detta beror på marknadens snabba och obönhörliga bedömning av företagsaktiviteter, ny och komplex lagstiftning och aktiva myndigheter med sanktionsmöjligheter.
Compliance är ett engelskt uttryck och betyder regelefterlydnad eller regelföljsamhet. Compliance syftar till riskreducering av verksamheter främst utifrån ett regulatoriskt perspektiv. Compliance avser följsamhet av tillämpliga lagar och regelverk samt upprättande av strukturer för att förebygga, förhindra och upptäcka lag- och regelöverträdelse. Compliance kan uttryckas på två nivåer. Nivå 1 innebär efterlevnad av de externa lagar och regler som riktas mot företaget samt nivå 2 som avser efterlevnad av de interna regler och processer som har till syfte att uppnå Compliance med nivå 1 dvs externa regler.
- Allmänna lagkrav 1
Som arbetsgivare är du skyldig att följa ett stort antal regelverk, och antalet skyldigheter ökar i takt med antalet anställda i verksamheten. I den kategorin finner du mallar som gör det enklare att identifiera vilka krav som behöver uppfyllas beroende på hur många anställda du har i din verksamhet.
- Dataskyddsförordningen 6
Dataskyddsförordningen ställer flera krav på dig som behandlar personuppgifter. Det handlar bland annat om rättslig grund för behandling av personuppgifter och efterlevande av de grundläggande principerna om personuppgiftsbehandling. I den här kategorin finner du mallar för alla delar av arbetet med dataskyddsförordningen eller GDPR som den också kallas för.
- Personuppgiftsbiträdesavtal 4
När någon behandlar personuppgifter enligt den personuppgiftsansvariges instruktioner är denne att betrakta som personuppgiftsbiträde. Dataskyddsförordningen ställer i sådana situationer krav på att parterna ska upprätta ett personuppgiftsbiträdesavtal som bland annat reglerar parternas respektive rättigheter och skyldigheter.
Ta hjälp av mallarna i denna kategori när du behöver upprätta ett personuppgiftsbiträdesavtal så riskerar du inte att förbise lagstadgade krav.
- Policydokument 2
Som personuppgiftsansvarig har du ett informationsansvar i förhållande till de registrerade. Ett bra sätt att uppfylla ansvaret är att upprätta en policy som beskriver hur du behandlar deras personuppgifter. En väl genomarbetad policy är ett effektivt sätt att uppfylla många av dataskyddsförordningens bestämmelser. Se därför till att ägna såväl tid som omsorg åt att upprätta policyer som ligger väl i linje med den behandling som sker i din verksamhet.
- Personuppgiftsbiträdesavtal 4
- Medarbetarbrott 3
Medarbetarbrott är sådana brott som begås i företag, organisationer eller myndigheter. Ungefär vart tredje företag i Sverige är drabbat och brotten är oftast av ekonomisk art som exempelvis bokföringsbrott, förskingring, insiderbrott, stöld m.m.
Medarbetarbrott är kostsamt för företagen och kan i vissa fall leda till företagets fall. Det är viktigt att arbeta förebyggande mot medarbetarbrott genom till exempel förstärkta interna kontroller, god bolagsstyrning och CSR (Corporate Social Responsibility).
- Penningtvätt 2
Penningtvätt är ett sätt att omvandla pengar som kommer från brottslig verksamhet, exempelvis narkotikaaffärer, rån eller skattebrott, till legala medel. I Sverige har vi i huvudsak två lagar som reglerar bekämpningen av penningtvätt: Lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (penningtvättslagen) samt lagen om straff för penningtvättsbrott.
- Allmänna lagkrav 1
- Dataskyddsförordningen 6
Dataskyddsförordningen reglerar hur företag och andra verksamheter ska hantera personuppgifter. Förordningen ställer exempelvis höga krav på rättslig grund för behandling, information till de registrerade, dokumentationsskyldighet och säkerhet för personuppgifter. Här hittar du mallar som hjälper dig att efterleva de krav som ställs i dataskyddsförordningen.
- Personuppgiftsbiträdesavtal 4
När någon behandlar personuppgifter enligt den personuppgiftsansvariges instruktioner är denne att betrakta som personuppgiftsbiträde. Dataskyddsförordningen ställer i sådana situationer krav på att parterna ska upprätta ett personuppgiftsbiträdesavtal som bland annat reglerar parternas respektive rättigheter och skyldigheter.
Ta hjälp av mallarna i denna kategori när du behöver upprätta ett personuppgiftsbiträdesavtal så riskerar du inte att förbise lagstadgade krav.
- Policydokument 2
Som personuppgiftsansvarig har du ett informationsansvar i förhållande till de registrerade. Ett bra sätt att uppfylla ansvaret är att upprätta en policy som beskriver hur du behandlar deras personuppgifter. En väl genomarbetad policy är ett effektivt sätt att uppfylla många av dataskyddsförordningens bestämmelser. Se därför till att ägna såväl tid som omsorg åt att upprätta policyer som ligger väl i linje med den behandling som sker i din verksamhet.
- Personuppgiftsbiträdesavtal 4
- Ekonomi och redovisning 6
Företaget använder informationen från bokföringen till att styra verksamheten och informera aktieägare och andra intressenter. Alla som driver någon form av näringsverksamhet är också skyldiga att bokföra sina verifikationer enligt bokföringslagen och årsredovisningslagen.
- Fakturering 3
Fakturering är en av de viktigaste aktiviteterna i ett företag. En faktura är ett skriftligt krav på betalning från säljaren till köparen, som används som en verifikation i bokföringen. För att kunna godkännas av Skatteverket måste den innehålla vissa uppgifter.
De flesta företag har i dag någon form av datasystem för fakturahantering, dessa delas in i dels faktureringssystem för att sköta utfaktureringen, dels i leverantörsreskontra som håller ordning på inkommande fakturor. Det gäller att få betalt för sina kundfordringar så snabbt som möjligt så att inte kapital binds upp i onödan.
- Kundreskontra 3
Kundreskontra är en sidoordnad bokföring där företaget samlar uppgifter om kunderna, obetalda och betalda fakturor, returer, påminnelser m.m. Det finns ett reskontrakonto per kund och där specificeras de transaktioner som kan vara summerade på huvudkontona.
Med ett bokföringsprogram uppdateras bokföringen automatiskt då du lägger in uppgifter i reskontran och programmet kan även göra dig uppmärksam på vilka fakturor som förfaller inom kort. Företagets behov styr olika kundreskontras utformning, vilka ofta integreras med faktureringsrutiner och kundstatistik som sedan är underlag vid betalningsprognoser. Det finns även reskontran för leverantörer och löner.
- Lager 1
Lager är förvarade kommersiella varor eller dessas värde i en bokföring. Lager förekommer på flera ställen i en produktionskedja och distributionskedja, där dess uppgift kan vara att ge kontinuitet i tillverkningen, att upprätthålla fastlagd leveransservice eller att verka efterfrågeutjämnande.
Alla företag behöver ett buffertlager men ett stort lager binder mycket av företagets kapital och kräver lagerutrymme som kostar pengar. Ett litet lager binder jämförelsevis mindre av företagets kapital men risken ökar om något inträffar med t.ex. leverantörens produktion. Företag med pålitliga leverantörer kan använda sig av just in time-lagerhållning, där det som beställts kommer till företaget exakt vid avtalad tidpunkt.
- Policy 1
Med en policy kan du informera medarbetarna om hur de förväntas agera i och hantera olika situationer som kan förekomma i arbetslivet.
En policy bör inte vara för omfattande. Det är bättre att komplettera med dokument som mer detaljerat beskriver riktlinjer och rutiner för hur arbetet ska utföras i praktiken.
- Fakturering 3
- Fastighet och hyra 2
I denna kategori hittar du dokument gällande arrende och nyttjanderätter, entreprenad, förvaltning, hyra samt köp och försäljning. Exempel på dokument kan vara köpekontrakt/köpebrev, lagfartsansökan, överlåtelse, pantsättning eller utmätning. Hänsyn bör även tas till t.ex. fastighetsskatt, som bestäms av fastighetens marknadsvärde.
- Fastighetsöverlåtelse 1
Muntliga avtal är i många fall bindande, så är dock inte fallet vid fastighetsöverlåtelse. Här krävs ett skriftligt avtal för att överlåtelsen skall anses som giltig. Fastighetsöverlåtelse kan ske genom exempelvis testamente, gåva eller köp.
Det skriftliga avtalet vid ett köp av en fastighet består av två delar, dels köpekontraktet men också köpebrevet. Utformningen av köpekontraktet är reglerat i jordabalken och skall innehålla alla villkor som ska gälla för köpet. Om kontraktet inte följer kraven som ställts upp i jordabalken är det ogiltigt. Köpebrevet används vid ansökan av lagfart.
Lagfart ansöker du om hos inskrivningsmyndigheten och är en officiell registrering av ett förvärv av fast egendom. Inom tre månader efter det att åtkomsthandlingen upprättats skall lagfartsansökan inkomma till myndigheten. Det finns dock vissa avvikelser från denna regel vilket framgår av 20 kap. 2 § jordabalken.
- Köpekontrakt och köpebrev 1
Fastighetsköp regleras i jordabalken som ställer stränga formkrav på köpekontraktets utformning. Det räcker med att något formkrav inte uppfylls för att avtalet skall vara ogiltigt. Köpekontraktet skall upprättas skriftligen och bland annat innehålla uppgifter om fastigheten, köpeskilling och naturligtvis både köparens och säljarens underskrifter.
Ett köpebrev upprättas i samband med fastighetsöverlåtelsen och lämnas till inskrivningsmyndigheten vid ansökan om lagfart.
- Köpekontrakt och köpebrev 1
- Hyresavtal - Lokal 1
I jordabalken finns de föreskrifter som gäller vid hyresavtal av hus eller del av hus. Ett hyresavtal för en lokal gäller ofta för en bestämd tid och förlängs automatiskt om det löper över längre tid än nio månader. Trots att avtalet är tidsbestämt så krävs alltså en uppsägning för att det inte skall förlängas.
En lokal kan liksom en bostad hyras ut i andra hand. Liksom vid andrahandsuthyrning av bostad krävs fastighetsägarens godkännande, det gäller dock inte om det endast är en del av en lokal som skall hyras ut i andra hand. Det är fortfarande den hyresgäst som har hyresavtalet med fastighetsägaren som är ansvarig gentemot denne för skador och dylikt som kan uppkomma.
Ett hyresavtal för andrahand får inte löpa på samma tid som ett hyresavtal för förstahands eftersom andrahandshyresgästen måste kunna sägas upp om den som innehar hyresavtalet för lokalen i förstahand själv blir uppsagd.
- Fastighetsöverlåtelse 1
- Finans 3
Finans och finansiering är förhållandet mellan inkomster och utgifter/tillgångar och skulder inom ett företag samt hur företaget hanterar och kontrollerar dessa tillgångar. Finansiering handlar om att anskaffa kapital genom t.ex. banklån eller riskkapital, som sedan kan användas till diverse investeringar i maskiner, lokaler och löner m.m.
- Lån och säkerhet 3
Med lån och säkerhet kan man säkra kapital till sitt företag. Lån kan vara antingen långfristiga och förfalla till betalning efter mer än ett år eller kortfristiga, alltså förfalla till betalning inom ett år. Här hittar du dokument rörande bl.a. låneansökan till bank, amorteringsuppskov och förfrågan om borgensmannabyte.
- Låneavtal 1
Vid undertecknande av låneavtal är det viktigt att studera lånevillkoren. Väsentliga villkor för en låntagare är lånekostnader (t.ex. ränta), återbetalningsplan och amorteringsvillkor och uppsägningsvillkor. Ett låneavtal innebär inte bara skyldighet att återbetala lånet utan också andra skyldigheter, till exempel skyldigheten för låntagaren att underrätta långivaren om förändringar i sin ekonomi. Viktiga saker att tänka på vid undertecknandet:
- Kontrollera att alla överenskomna villkor skrivs in i avtalet. - Se till att du alltid får en kopior av skuldebrev, amorteringsplan etc. - Studera avtalets låneförsäkringsvillkor noga.
- Skuldebrev 2
Ett skuldebrev är ett skriftligt löfte att betala en penningsumma eller att återbetala en skuld. Ett skuldebrev kan t.ex. vara en revers, obligation eller postväxel.
Det finns två typer av skuldebrev, enkla skuldebrev och löpande skuldebrev.
Det enkla skuldebrevet är ställt till en viss person. På ett enkelt skuldebrev ska det alltså finnas en uppgift om vem som ska ha betalt. Enkla skuldebrev är inte tänkta att överlåtas men vid överlåtelse får inte en förvärvare av skuldebrevet bättre rätt emot gäldenären än vad överlåtaren hade.
- Låneavtal 1
- Lån och säkerhet 3
- Försäljning och marknadsföring 2
Försäljning och marknadsföring är två av ett företags allra viktigaste uppgifter.
Försäljning kan vara dels överlåtelse av en vara till en köpare mot avtalad ersättning men även den process som tar plats när köpare och säljare kommer överens om en affär.
Marknadsföring kan beskrivas som att finna och behålla kunder för sin produkt eller tjänst på marknaden, att visa upp sig och göra sig hörd för att öka sin försäljning. Marknadsföring är alltså betydligt mer än bara reklam.
Försäljning är den största delen av all kommersiell verksamhet och marknadsföring är den aktivitet som gör försäljning möjlig. Ansvaret för försäljningen kan ligga på både säljare, återförsäljare, partners eller liknande.
- Internet 1
Den största fördelen med Internet är dess kostnadseffektivitet och räckvidd men också tillgängligheten och möjligheten för kunden att interagera med företaget på ett smidigt sätt. Försäljning och marknadsföring över Internet når många fler potentiella kunder än den traditionella.
Digitala och digitalt överförda produkter och tjänster lämpar sig självklart mycket bra för att sälja via Internet, t.ex. musik, film, datorprogramvara, banktjänster, nyhetstjänster etc., men även försäljning av andra produkter bara ökar för varje år. En informativ och proffsig webbplats är viktig för alla företag och policys rörande cookies, personuppgifter och annan sekretessbelagd information måste också utformas.
- Socialt ansvarstagande och sponsring 1
Socialt ansvarstagande eller CSR (Corporate Social Responsibility) samt sponsring handlar om att företag tar ett större ansvar i samhället än att bara generera vinst och därmed säkrar jobben för sina anställda. Detta samhällsansvar kan delas upp i tre delar:
- etiskt ansvarstagande (ett företags sätt att göra affärer)
- miljömässigt ansvarstagande
- socialt ansvarstagande (till exempel hur företaget behandlar sina anställda)
Sponsor kallas den, som ekonomiskt stöder en annan verksamhet utan att få någon särskild motprestation utöver reklam- och annat marknadsföringsvärde. Sponsorer är väldigt vanliga inom till exempel dagens idrottsrörelse. Detta kan vara ett effektivt sätt för företag att synas i ett fördelaktigt sammanhang.
- Internet 1
- Handböcker 1
Våra populära handböcker inom personal, ekonomi, kvalitet, arbetsmiljö, GDPR och brandskydd hjälper dig att efterleva ett stort antal regelverk. I handböckerna får du förslag på enkla och tydliga arbetsordningar, och du även se vilka mallar du behöver för att utföra dina skyldigheter. Du kan enkelt anpassa handböckerna så att de passar för just din verksamhet.
- Hållbarhet 3
För en del företag är hållbarhetsarbetet särskilt viktigt eftersom det för dessa finns ett lagstadgat krav att upprätta en hållbarhetsredovisning. Oavsett storleken på ditt företag har vi mallarna du behöver för att efterleva reglerna om hållbarhet.
- Informationssäkerhet 2
God informationssäkerhet är en investering och billig försäkring för alla företag, oavsett storlek och verksamhet. Genom att utgå från verksamhetens behov av skyddsnivå kan informationssäkerhetsarbetet ständigt förbättras.
Utgångspunkten för allt informationssäkerhetsarbete ska vara verksamhetens behov av säkerhetsskydd för troliga och oönskade framtida händelser. Informationssäkerhet utgör på så sätt en del av företagets totala riskhantering och är en framgångsfaktor för varje företag.
- Policy 2
En policy för informationssäkerhet s.k. informationssäkerhetspolicy ska hjälpa till att förhindra avbrott i organisationens verksamhet och minska skador, som förorsakas av katastrofer eller säkerhetsincidenter, genom en kombination av förebyggande och återställande skydd.
Policyn kan ses som ett verktyg för kontinuitetsplanering och ska utgöra grunden för organisationens övergripande och detaljerade säkerhetsmål. Riktlinjer, anvisningar och instruktioner till personalen skall finnas med samt uppföljande av policyn, val av säkerhetsansvariga och finansiering av implementeringen av policyn.
- Policy 2
- Krishantering 8
Med en genomtänkt krisberedskap på arbetsplatsen kan personal och andra berörda besparas onödigt lidande. Dessutom kan företaget eller organisationen begränsa risken för ekonomisk förlust genom att bibehålla sitt goda anseende och/eller varumärke.
- Förberedelse 1
Förberedelse inom krisberedskapsarbetet är att systematiskt identifiera och bedöma alla händelser som kan leda till olyckor/kriser och att sedan förebygga och förbereda sig inför dessa. En risk- och sårbarhetsanalys görs utifrån varje företags speciella verksamhet och arbetsmiljö och bör innehålla följande:
- riskinventering och identifiering - riskvärdering och kategorisering - konsekvensanalys - sårbarhetsbedömning
- Insatser 6
Vid kriser bör de insatser som sätts in vara genomtänkta och organiserade, speciellt då det handlar om individer. Stödsamtal kan vara ett bra sätt att bearbeta sina intryck, t.ex. kan så kallade krisinterventionstekniker eller CISM (Critical Incident Stress Management) användas. CMB (Crisis Management Briefing), debriefing, defusing, samt en-till-en samtal är typer av krisinterventionstekniker och kan användas vid olyckor, dödsfall, rån etc.
- Policy 1
En policy är ett verktyg som är till för att informera medarbetarna om hur de förväntas agera i och hantera olika situationer som kan förekomma i arbetslivet.
Policyn bör inte vara för omfattande, komplettera hellre med dokument som mer detaljerat beskriver riktlinjer och rutiner för hur arbetet ska utföras i praktiken.
- Förberedelse 1
- Kvalitetssäkring 1
Företag kan konkurrera med varandra på många olika plan. Här är kvalitet en viktig konkurrensfaktor. För att säkerställa kvaliteten inom företaget är det bra att upprätta såväl en kvalitetsmanual som en kvalitetspolicy.
Ett ISO-certifikat är en kvalitetsstämpel men för att erhålla ett sådant krävs en hel del jobb. För att vara säker på att få med alla dokument är det bra att använda sig av en checklista.
Dessa mallar och dokument finner du hos DokuMera.
- Miljö 1
Hos Crona DokuMera finner du flera resurser som hjälper ditt företag att dra sitt strå till stacken när det gäller miljöpåverkan. Här finner du bland annat dokument som Miljöpolicy och Checklista för miljöutredning.
- Offert, order och fakturering 8
I denna kategori finner du dokument som rör företagets sätt att erbjuda prisförslag och ta betalt för de sålda varorna eller tjänsterna - från offert till fakturering och kravbrev. Samtliga dessa dokumenttyper berörs i hög grad av lagar som ställer krav på deras utformning. I detta sammanhang kan det vara till stor hjälp att använda färdiga mallar för att säkerställa att formkraven är uppfyllda. Samtidigt sparar ni mycket tid genom att du får tillgång till professionellt utformade dokument som är klara att användas direkt.
- Krav 3
I denna underkategori finner du alla de dokument ni behöver för att kunna upprätta betalningspåminnelser, kravbrev och beräkna dröjsmålsränta.
Så kallade kravbrev eller betalningspåminnelser kan vara svåra att upprätta då det är viktigt att de är formulerade och upprättade på ett sätt som inte verkar stötande för den betalningsskyldige men samtidigt har en viss bestämdhet. I dessa fall kan det vara en fördel att redan ha ett välformulerat och korrekt brev som bara behöver fyllas ut med adressdetaljer och belopp. DokuMera har tagit fram de mallar som behövs för att snabbt kunna beräkna eventuell dröjsmålsränta, översända en påminnelse eller ett inkassokrav. Det låter dig fokusera på att sälja snarare än att ta betalt.
- Offert 2
En offert, eller anbud som det också heter, är ett erbjudande som lämnas av en näringsidkare avseende priset och de närmare villkoren för en vara eller tjänst som företaget erbjuder. Offerter lämnas oftast efter förfrågan från en presumtiv köpare.
Avtalslagens inledande paragrafer berör avtals uppkomst och är de regler som lägger grunden för offerter. Enligt dessa bestämmelser blir offerten bindande för näringsidkaren (säljaren), om köparen lämnar en accept, dvs. godtar erbjudandet. Detta innebär att ett avtal har kommit till stånd.
DokuMeras offertmallar kan användas för att ge offerter på olika artiklar eller för tjänster. Här finns också checklistor där du kan skaffa dig fördjupade kunskaper om offerering.
- Order 3
I underkategorin om Order finner du dokument som rör beställningar, bland annat mallar för följesedlar och orderbekräftelser. Dokumenttyperna finns både i svensk och i engelsk version vilket låter dig ta emot och expediera order från utlandet. Orderbekräftelser och följesedlar hjälper företaget att så tidigt som möjligt rätta till missförstånd eller felbeställningar. Mallar som rör order kan därigenom spara företaget och dess kunder tid och pengar som annars skulle ha gått åt till att låta varor gå i retur.
- Krav 3
- Personal 59
I kategorin Personal hittar du allt du behöver vid anställning, lönehantering, tidredovisning, motivationsarbete, utvecklingssamtal, krisberedskap, rekrytering och mycket annat som rör din personal.
- Anställning - upphörande 7
Upphörande av anställning kan ske genom antingen uppsägning eller avskedande. Uppsägning är när arbetsgivaren/arbetstagaren ensidigt upphäver en anställning. Avsked innebär att anställningen omedelbart upphör p.g.a. att den anställde gjort mycket grova förseelser.
Arbetsgivarens uppsägningsrätt är begränsad genom LAS och måste vara skriftlig samt saklig. Det finns två typer av uppsägningar: uppsägning på grund av arbetsbrist och uppsägning på grund av personliga skäl.
Om en arbetstagare säger upp sig själv gäller en viss uppsägningstid men arbetsgivaren kan gå med på att arbetstagaren slutar tidigare. Då en anställd slutar bör arbetsgivaren utfärda ett intyg eller ett betyg.
- Arbetsbrist 2
En arbetsgivare har inte rätt att säga upp en anställd hur som helst. En saklig grund för uppsägning är uppsägning på grund av arbetsbrist. Förfarandet regleras i LAS (lagen om anställningsskydd). Lagen är indispositiv (tvingande) men kan inskränkas av kollektivavtal.
En uppsägning på grund av arbetsbrist ska göras utefter turordningsreglerna vilket innebär att den som varit anställd under en längre tid har företräde framför de med kortare anställningstid (sist in först ut). Det finns vissa undantag från denna regel och den kan också åsidosättas i kollektivavtal.
- Betyg och intyg 3
Vid en anställnings upphörande är det viktigt för den anställde att få intyg som visar att man innehaft en viss tjänst inom företaget samt betyg på hur arbetet utförts. Mallar för hur man utformar intyg och betyg finner du hos DokuMera.
- Frivillig överenskommelse 1
Till skillnad från arbetsgivaren har en arbetstagare rätt att när som helst säga upp sin anställning. Den lägsta uppsägningstiden är en månad och det gäller för såväl arbetstagaren som arbetsgivaren. Man kan dock avtala om annat i exempelvis kollektivavtal.
Det finns fall där arbetsgivaren och arbetstagaren kommer överens om att anställningen skall avslutas. Överenskommelsen skall då vara frivillig från arbetstagarens sida.
Hos DokuMera finner du mallarna du behöver vid frivillig uppsägning.
- Provanställning 1
En arbetsgivare har möjlighet att, under en provanställningsperiod, testa om en anställd passar för tjänsten och företaget.
En provanställning pågår oftast i högst sex månader. Därefter övergår provanställningen i en tillsvidareanställning, om ingen av parterna sagt upp avtalet dessförinnan. Om arbetsgivaren vill undvika att provanställningen övergår i en tillsvidareanställning ska denne meddela arbetstagaren om detta senast 14 dagar före provanställningens slut.
- Arbetsbrist 2
- Anställningsavtal 11
Anställningsavtal eller anställningskontrakt är de dokument som beskriver vilka anställningsvillkor arbetsgivaren och arbetstagaren kommit överens om. Lagen om anställningsskydd (LAS) och olika kollektivavtal reglerar de anställningsformer som finns.
Det finns två huvudtyper av anställningsformer: - tillsvidareanställning (fast anställning), innebär att anställningen gäller tills vidare. - tidsbegränsad anställning (visstidsanställning), innebär att anställningen varar under en viss tid.
DokuMera tillhandahåller mallar som är standardiserade och därför ej branschspecifika. Vid situationer som kräver anpassning av dokumenten till verksamhetskritiska situationer krävs expertkontakt för att säkerställa att dokumenten är korrekt anpassade för den unika situationen.
DokuMera samarbetar med ett antal sakkunniga inom ett flertal olika områden. Du finner dem under \"Sakkunniga\" i menyn ovan.
- Arbetsmiljö 3
Arbetsmiljö är förhållandena för arbetstagare på en arbetsplats, både fysiskt och psykiskt. Fysisk arbetsmiljö är den omedelbara omgivningen:
- ljud, ljus, ventilation och klimat - lyft och belastning - arbetsställning - pauser och raster
Arbetsgivaren har det huvudsakliga ansvaret för arbetsmiljön, men även arbetstagaren har ett ansvar, till exempel att använda föreskriven skyddsutrustning. På arbetsställen där minst fem anställda arbetar regelbundet ska det finnas ett skyddsombud vars uppgift är att kontrollera arbetsmiljön och rapportera brister.
Arbetsmiljölagen reglerar arbetsmiljön på företaget och upprätthålls av Arbetsmiljöinspektionen (AI) och Arbetsmiljöverket (AV).
- Organisatorisk och social arbetsmiljö 2
Arbetsmiljöverkets föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4) syftar till att förtydliga arbetsmiljölagen och är anpassade efter dagens arbetsliv.
Vi lever allt längre och det verkar som att vi kommer att behöva arbeta allt längre också. Då krävs det att vi har ett hållbart arbetsliv. Men fler och fler drabbas idag av ohälsa på grund av arbetet. Föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö ställer krav på arbetsgivare att:
- Arbetstagarna har en hälsosam arbetsbelastning. - Arbetstidernas förläggning inte leder till ohälsa. - Klargöra att kränkande särbehandling inte är accepterat på arbetsplatsen och vidta åtgärder för att undvika att kränkande särbehandling uppstår.
- Arbetstid 1
Som arbetsgivare ansvarar du för att arbetstidens förläggning inte orsakar ohälsa hos arbetstagarna. Särskilda risker för ohälsa ser man hos arbetstagare som:
- arbetar skift, - arbetar nattetid, - har delade arbetspass, - arbetar övertid i stor utsträckning, - har långa arbetspass, och - har långtgående möjligheter att utföra arbete på olika tider och platser samt förväntas att ständigt vara nåbar.
- Kränkande särbehandling 1
Arbetsmiljöverket definierar kränkande särbehandling som:
\"Handlingar som riktas mot en eller flera arbetstagare på ett kränkande sätt och som kan leda till ohälsa eller att dessa ställs utanför arbetsplatsens gemenskap.\"
Som arbetsgivare ligger det på ditt ansvar att klargöra för medarbetarna att kränkande särbehandling inte accepteras på arbetsplatsen. Detta görs enklast genom en policy. Arbetsgivaren ska också arbeta för att motverka förhållanden i arbetsmiljön som kan leda till att kränkande särbehandling uppstår. Det kan vara sådant som att ta tag i konflikter, se över arbetsbelastningen och arbetsfördelningen. Dessutom ska rutiner för hur företaget ska hantera kränkande särbehandling finnas. Rutinerna ska innehålla information om:
- vem som tar emot information om att kränkande särbehandling förekommer, - vad som händer med informationen, vad mottagaren ska göra, och - hur och var de som är utsatta snabbt kan få hjälp.
- Arbetstid 1
- Systematiskt arbetsmiljöarbete 1
Arbetsmiljö är förhållandena för arbetstagare på en arbetsplats, både fysiskt och psykiskt. Fysisk arbetsmiljö är den omedelbara omgivningen:
- ljud, ljus, ventilation och klimat - lyft och belastning - arbetsställning - pauser och raster
Arbetsgivaren har det huvudsakliga ansvaret för arbetsmiljön, men även arbetstagaren har ett ansvar, till exempel att använda föreskriven skyddsutrustning. På arbetsställen där minst fem anställda arbetar regelbundet ska det finnas ett skyddsombud vars uppgift är att kontrollera arbetsmiljön och rapportera brister.
Arbetsmiljölagen reglerar arbetsmiljön på företaget och upprätthålls av Arbetsmiljöinspektionen (AI) och Arbetsmiljöverket (AV).
- Organisatorisk och social arbetsmiljö 2
- Bemanningsplanering 1
Bemanningsplanering är en sorts resursplanering där man planerar och schemalägger sin personals arbetstid, alltså försöker sätta rätt person på rätt plats vid rätt tidpunkt. Därigenom kan man uppnå ökad lönsamhet, förbättrad kundservice och nöjdare medarbetare. Ett flertal krav och mål måste till slut bilda en enhet. Det krävs bl.a. att man använder sig av och respekterar gällande lagar och kollektivavtal samt enskilda avtal men även medarbetarnas egenskaper och önskemål.
Företag använder sig ofta av något slags system för att planera sin bemanning; det kan vara allt ifrån Excelark i datorn eller schemaläggning med papper och penna till avancerade dataprogram.
- Bilförmån 1
En del arbetsgivare erbjuder sina anställda så kallade förmånsbilar. Det innebär att företaget äger eller leasar bilen men att den anställde har rätt att använda den både i tjänsten och privat. Nedan finner du ett antal dokument som är kopplade till förmånsbil. Tänk på att förmånsbilen utgör en bilförmån då den används privat och därmed förmånsbeskattas därefter.
- Corona 2
Här finner du samtliga mallar som på ett eller annat sätt har med coronaviruset och dina skyldigheter på arbetsplatsen att göra. Glöm inte att dessa mallar kan behöva användas tillsammans med mallar inom arbetsmiljö och hälsa.
- Diskriminering 5
Förenklat innebär diskriminering missgynnande eller kränkning i samband med någon av de sju diskrimineringsgrunderna (kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning samt ålder).
Det finns sex former av diskriminering: - direkt diskriminering - indirekt diskriminering - bristande tillgänglighet - trakasserier och sexuella trakasserier - instruktioner att diskriminera
- Friskvård och hälsa 3
Enligt definition från WHO (Världshälsoorganisationen) är hälsa \"ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande\".
De tre byggstenarna till en god hälsa är alltså att må bra såväl fysiskt och psykiskt samtidigt som man trivs på det sociala planet. Kost, motion och sömn är A och O på alla plan.
För att främja medarbetarnas hälsa kan du som arbetsgivare erbjuda friskvård (hälsofrämjande insatser) vilket är en skattefri förmån så länge den erbjuds till alla i företaget.
- Lönesättning och lönesamtal 2
Lönesättning handlar om fastställande av lönenivåer inom viss typ av verksamhet. Löner sätts i en avvägning mellan företagets lönepolitik och ekonomiska förutsättningar, konkurrensen om arbetskraften och medarbetarens arbetsuppgifter, kompetens och prestation. Lönebildningen är en positiv kraft i företagets verksamhet som skapar förutsättningar för att individerna utvecklas och stimuleras till goda insatser.
Individuell lönesättning i samtal mellan medarbetare och närmsta chef är den vanligaste modellen för tjänstemannalönesättning i dag. Generella löneavtal, som är lika för alla anställda, förekommer nästan enbart inom arbetarområdet i det privata näringslivet.
- Medarbetarbrott 2
Brott som begås i företag, organisationer eller myndigheter utgör så kallade medarbetarbrott och drabbar var tredje företag i Sverige. Medarbetarbrott är ofta av ekonomisk art t.ex. bokföringsbrott, förskingring, insiderbrott, stöld m.m.
Den totala kostnaden för dessa brott kan vara mycket hög och kan i extrema fall förhindra företagets långsiktiga överlevnad. Att aktivt arbeta med att förebygga så kallade medarbetarbrott genom bl.a. förstärkta interna kontroller, god bolagsstyrning och CSR (Corporate Social Responsibility) kan därför vara av stor ekonomisk betydelse för ett företag.
- Missbruk 1
Missbruk är en allmän benämning på överdriven användning av något (t.ex. alkohol, narkotika, tobak och läkemedel), som ger tillfällig lindring från psykiskt eller fysiskt obehag, eller ger en annan form av lyckokänsla. Med överdriven menas användning i sådan omfattning att personen själv, andra personer eller egendom kommer till skada.
Missbruk på arbetet kan vara både farligt och kompetensnedsättande. En policy gällande alkoholmissbruk och drogmissbruk kan skydda företaget och dess anställda.
- Personalhandbok 1
Personalhandbok är en handbok om företaget för de anställda. Personalhandboken är ett bra verktyg för att informera alla medarbetare om företagets vision, mål, policys, arbetssätt och vad som gäller vid bland annat semester, ledighet, arbetstider och löner.
- Policydokument 37
En policy är ett bra verktyg för att informera alla medarbetare om företagets vision, mål, riktlinjer, arbetssätt.
En policy bör inte vara för omfattande. En övergripande policy kan kompletteras av riktlinjer och rutiner som mer detaljerat beskriver hur arbetet i praktiken ska gå till.
- Semester 1
Semester är avtalad betald ledighet under ett visst antal av årets dagar. Enligt lagen har arbetstagare rätt till 25 semesterdagar (fem veckor).
Vad som gäller ledighet för semester regleras i semesterlagen och genom kollektivavtal. Semesterlagen innehåller bland annat bestämmelser om: - semesterledighet och semesterlön - hur semesterledigheten beräknas - när förläggningen av semesterledighet ska ske - hur semesterlönen räknas ut - hur semesterledighet och semesterlön kan sparas - semesterersättning
Vid kortare anställningar är det oftast opraktiskt med semesterledighet. Den anställde får då istället semesterersättning som beräknas med minst 12 % av den lön som tjänats in.
- Uppförandekod/code of conduct 9
En uppförandekod (från engelskans Code of Conduct) är riktlinjer för hur ett företag ska bedriva sin verksamhet på ett etiskt, socialt och/eller miljömässigt riktigt sätt.
En uppförandekod är ett frivilligt åtagande och har inte status av lag eller förordning. Uppförandekoden finns till för att ett företag ska kunna försäkra sig om att dess produkter är tillverkade under goda arbetsförhållanden och innefattar vanligtvis krav och riktlinjer för arbetsmiljö, hållbarhet, bemötande m.m.
Numera är det viktigt att agera på ett sätt som anses hållbart och etiskt, så tänk på att en uppförandekod kan vara ett effektivt konkurrensmedel om den används på rätt sätt.
- Verksamhetsövergång 1
Vid överlåtelse av en verksamhet är det viktigt att klargöra om det handlar om en verksamhetsövergång eller inte. Detta har nämligen betydelse för om den nye ägaren är bunden till anställningsavtal som ingåtts av den förre ägaren eller inte.
- Anställning - upphörande 7
- Projekt, outsourcing och samarbete 3
Outsourcing, samarbete och projekt handlar dels om outsourcing då ett företag lägger ut delar av sin verksamhet på underleverantörer och dels om projektsamarbete då flera företag samarbetar i projektform.
Med rätt dokument för planering, administration och ledning av projektet säkerställer du ett effektivt resultat. Här hittar du bl.a. Gantt-schema (en typ av flödesschema), en projektaktivitetsbudget och projektavtal samt sekretessavtal för att skydda känslig information.
- Projektsamarbete 3
Projektsamarbete är en noggrant organiserad, genomtänkt och planerad insats för att nå ett specifikt mål.
Projekthantering har olika faser vilka kan vara:
- förstudie - projektplanering - övervakning - implementering - utvärdering - support/underhåll av projekt
Projektledningen använder ofta en eller annan projektstyrningsmodell (projektplan) för att kunna samordna resurser, hantera tidsfrister, bemöta förändringar och se till att projektgruppen presterar maximalt.
- Projektsamarbete 3
- Styrelsearbete 16
Styrelsearbete utförs av en grupp valda ledamöter som utövar ledningen i företag, föreningar, stiftelser etc. I aktiebolag ansvarar VD:n för den löpande, operativa verksamheten. Styrelsen däremot ansvarar för bolagets organisation och förvaltning vilket betyder att styrelsen är ansvarig mot intressenterna för allt som händer bolaget.
Styrelsen ansvarar för att utforma verksamhetens inriktning och mål. Styrelsen väljs normalt av bolagsstämman och ska ha minst tre ledamöter, i privata bolag räcker det med en eller två.
- Arbetsordning, arbetsfördelning och instruktioner 4
Varje år ska styrelsen fastställa en skriftlig arbetsordning för sitt arbete där arbetsfördelning och instruktioner ska finnas med. Arbetsordningen ska innehålla instruktioner för styrelsearbetet samt arbetsfördelning mellan styrelsens ledamöter och eventuell VD.
Den verkställande direktören som väljs av styrelsen men inte är medlem av densamma, ansvarar för den löpande driften i bolaget.
Styrelseordföranden är den person som leder styrelsens arbete, kallar till styrelsemöten och är en form av mentor till VD:n.
Styrelsen ska styra bolaget och kontrollera verksamheten och den är sedan ansvarig inför bolagets intressenter på bolagsstämman. Styrelsens uppgifter regleras i aktiebolagslagen.
- Avtal 2
Viktiga avtal som rör styrelsen i ett företag kan t.ex. vara anställningsavtal för verkställande direktör, sekretessförbindelser m.m. Genom avtalsundertecknande kan man undvika och skydda sig mot t.ex. ekonomiska förluster.
- Bolagsordning 1
I ett aktiebolag ska det finnas en bolagsordning, redan i stiftelseurkunden, när bolaget bildas.
Bolagsordningen är lagstiftarens minimikrav för grundläggande överenskommelser mellan aktieägarna om hur bolaget ska bedriva sin verksamhet. Räkenskapsår, storlek på styrelse och vilket namn verksamheten ska bedrivas i är exempel på vad som måste finnas med i en bolagsordning.
- Bolagsstämma 2
Bolagsstämma eller årsstämma är det högsta beslutande organet i ett aktiebolag. I ett aktiebolag ska aktieägarna samlas minst en gång om året. Från och med år 2006 benämns ett bolags årliga ordinarie bolagsstämma för årsstämma.
Ordförande på bolagsstämman bör vara en person som är kunnig i aktiebolagsrätt, insatt i bolaget och väl förtrogen med röstförfaranden och god mötesteknik.
- Årsstämma 2
Årsstämma är ett årligt möte för medlemmar i ett parti eller förening eller för aktieägare i ett aktiebolag och ska hållas senast sex månader efter räkenskapsårets slut. Stämman väljer bl.a. styrelse och revisorer samt beslutar hur bolagets vinst eller förlust ska disponeras.
För ett aktiebolag benämndes årsstämman bolagsstämma fram till 2005-12-31. Ännu benämns en extrainsatt stämma för bolagsstämma medan den ordinarie stämman benämns årsstämma.
- Årsstämma 2
- Fullmakt 1
Fullmakt innebär att man har rätt att företräda en annan part.
Den som fått fullmakten får genom fullmakten samma rättigheter som den som givit fullmakten. Rätten kan vara begränsad till visst ämnesområde, till visst ärende eller till viss tid. Om fullmakten inte är tidsbegränsad gäller den tills den återkallas.
Den som ger fullmakten kallas fullmaktsgivare eller huvudman; den som får fullmakten kallas fullmaktstagare eller fullmäktig.
De rättshandlingar som fullmaktstagaren företar blir bindande för huvudmannen. Ett exempel på en fullmakt är generalfullmakt.
- Kapitalanskaffning 2
För att starta ett företag eller växa som företag kan man behöva ta hjälp av kapital utifrån. Det får man från investerare som bidrar med kapital i utbyte mot avkastning på investerat kapital.
- Styrelsemöten 4
Styrelsemöten är viktiga verktyg för beslutsfattande i ett företag. I den skriftliga arbetsordning styrelsen bör fastställa varje år bör det framgå när och hur ofta styrelsen ska sammanträda.
För att styrelsemötena ska bli effektiva bör det i arbetsordningen även framgå följande: - vilka olika processer och resultat som ska kontrolleras, t.ex. resultaträkning, likviditet, orderläge m.m. - mötenas uppbyggnad (fasta ärenden, löpande ärenden och temaärenden) - dagordningens utseende - förutsättningen för ett effektivt styrelsemöte är att alla är väl insatta i det som ska diskuteras och beslutas redan innan.
- Arbetsordning, arbetsfördelning och instruktioner 4
- Vård och omsorg 1
I denna kategori finner du mallar som på olika sätt har med vård- och omsorgsrelaterad verksamhet att göra, såsom verksamhetsutövare som omfattas av hälso- och sjukvårdslagen och LSS.
- Affärsjuridik & Avtal 48
- Privatmallar 1
Privatmallarna är framtagna speciellt för att underlätta hanteringen av privata ärenden och affärer. Bland mallarna återfinns äktenskapsförord, kontrakt för uthyrning i andra hand, samboavtal, gåvobrev, hushållsbudget och många fler. Alla DokuMeras mallar är framtagna i samarbete med sakkunnig expertis.
- Äktenskap 1
Äktenskapsrättsliga frågor kan aktualiseras såväl före, under som efter äktenskapet. Det kan till exempel vara fråga om bodelning, äktenskapsförord, äktenskapsskillnad, underhåll och umgänge.
En bodelning ska till exempel göras när parterna skiljer sig. En sådan syftar till likadelning av parternas egendom. En bodelning kan dock göras även under pågående äktenskap, om parterna önskar omfördela egendomen mellan sig. En sådan bodelning kan ge upphov till arvsrättsliga följder.
Frågor som avser vårdnad om barn och underhållsskyldighet blir ofta föremål för prövning i domstol. Om det är möjligt kan det vara klokt att upprätta avtal härom.
Det är möjligt att såväl före, under som efter äktenskapet upprätta ett äktenskapsförord. Det är dock brukligt att detta görs före äktenskapet. Genom ett upprätta ett äktenskapsförord är det möjligt att reglera hur parternas egendom ska fördelas för det fall en part avlider eller parterna skiljer sig.- Äktenskapsförord 1
Äktenskapsförord är avtal mellan makar eller blivande makar om vad som ska vara den enskildes egendom under ett äktenskap. Att något är enskild egendom innebär att det inte ingår i en eventuell framtida bodelning.
Äktenskapsförord kan skrivas både före och under ett äktenskap men för att vara giltigt måste det registreras hos Skatteverket. Skatteverket för då in uppgiften i äktenskapsregistret.
- Äktenskapsförord 1
- Äktenskap 1
- Företagsmallar 146
Företagsmallar
- Hem /
- Alla mallar /
- Företagsmallar
Företagsmallarna omfattar sådant som efterfrågas av företag. Med hjälp av de mallarna kan ditt företag hantera anställningsavtal, budgetar, tidrapporter och mycket annat. Dessutom finner du ett omfattande innehåll inom bland annat affärsjuridik och styrelsearbete.